OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgen i Umeå kommun vill i närhet och samspel vara en resurs som frigör och stärker människors förmåga att leva ett självständigt liv.
Dubbeldiagnosteamet (DD-teamet) ger stöd och behandling till vuxna som har en psykiatrisk problematik i kombination med ett alkohol- och/eller drogmissbruk, så kallad dubbeldiagnos eller samsjuklighet. DD-teamet bedriver ett systematiskt och samverkansgrundat förändringsarbete som syftar till att möjliggöra ett så självständigt liv som möjligt för målgruppen. Arbetet bedrivs utifrån fyra faser: alliansfas, motivationsfas, förändringsfas/behandling och stödfas. Verksamheten bedrivs på uppdrag av socialsekreterare.
Personalen arbetar med klienten i centrum och utgår ifrån dennes behov och resurser. Där målet är vår hjälp är att klienten ska kunna leva ett självständigt liv och bli fri från sitt missbruk. En viktig del av uppdraget handlar om att samordna resurser runt personen, såväl i form av andra vårdaktörer och/eller myndigheter som från det sociala nätverket. Arbetet är långsiktigt och består till stor del av samtal, färdighetsträning samt personligt stöd i vardagen.
Dina arbetsuppgifter
Som boendehandledare arbetar du dagligen med klienter utifrån individuell planering. Du medverkar och underlättar kontakten med olika intressenter, exempelvis vårdaktörer, myndigheter samt andra sociala kontakter, med syfte att klienten så småningom kan utveckla förmåga att klara detta mer självständigt.
Samarbete inom teamet och med andra enheter är en central del i arbetet. Arbetet består även av dokumentation och motivationsarbete genom till exempel individuella samtal med MI som bas. Du är rörlig i ditt jobb och träffar klienterna i olika miljöer.
Om dig
Vi söker dig som är utbildad undersköterska eller har likvärdig utbildning. Vi vill att du har erfarenhet av missbruk samt jobba med personer med svår psykisk ohälsa i kombination. Vi ser gärna att du är utbildad socionom eller likvärdig utbildning.
Du ska kunna behålla lugnet och ha ett gott bemötande mot personer som är påverkade, utåtagerande och verbalt aggressiva. Du ska kunna bemöta och arbeta med personer med personlighetsstörning, självskadebeteende, psykostillstånd m.m. Du har god samarbetsförmåga och samtidigt klarar du av att arbeta ensam under stundvis påfrestande och stressfulla situationer. Du pratar mycket bra svenska.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-Körkort är ett krav.
Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 12 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i 8 förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.