OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en skicklig administratör med praktiska kunskaper och hög social kompetens? Vi i Solna stad letar just nu efter dig som vill bli en del av vår Vuxenenhet och i rollen som boendekonsulent stötta våra hyresgäster till självständighet.
Om arbetsplatsen
Vuxenenheten har Socialnämndens uppdrag är att erbjuda personer med psykiska funktionsvariationer och eller substansbrukssyndrom (missbruk/beroende) stöd och behandlingsinsatser som bidrar till att de uppnår ett självständigt liv. Enheten består av en myndighetssektion samt två utförarsektioner som erbjuder målgrupperna ett brett utbud av insatser.
Boendekonsulenter och ekonomiassistent är organiserad direkt under enhetschef på Vuxenenheten. Gruppen arbetar förvaltningsövergripande och i nära samarbete med boendehandläggare som ansvarar för myndighetsutövningen enligt socialtjänstlagen och lägenhetsstödjare som ansvarar för löpande stödinsatser till våra hyresgäster. Ni ansvarar gemensamt för planering och fördelning av lägenhetsbeståndet och löpande kontakt med våra hyresgäster utifrån olika roller. Det gemensamma målet för alla är att verka för kvarboende och att våra hyresgäster på sikt kan bli självständiga.
Vad innebär arbetet?
Arbetsuppgifterna för en boendekonsulent är mycket varierade. Du har tillsammans med kollegor ett helhetsgrepp för socialförvaltningens andrahandsuthyrning och ansvarar för att administrera och förvalta träningslägenheter och sociala kontrakt.
Administrativa och praktiska arbetsuppgifter som är vanligt förekommande är hantering av felanmälningar, nyckelhantering, kontraktsskrivning, störningar och i förekommande fall även avhysningar. Du gör tillsyner i lägenheterna vid behov, koordinerar in- och utflyttar samt gör besiktningar av lägenheterna. Du planerar underhåll av lägenheterna och ansvarar för beställning och uppföljning av tjänster från olika entreprenörer i form av exempelvis städ, reparationer, låsbyte och magasinering men det är också en stor fördel om du har egna praktiska kunskaper och kan göra enklare åtgärder självständigt.
Du är kontaktperson gentemot fastighetsägare vilket kan innebära att du behöver reda ut ansvarsfrågor och agera länk i förhållande till hyresgäster när det exempelvis ska genomföras underhåll eller renoveringar i lägenheter. I din roll som boendekonsulent kommer du att ha ett stort nätverk och ha ett nära samarbete med handläggare på socialförvaltningen, tekniska förvaltningen, entreprenörer, kronofogden och andra myndigheter.
Det sociala arbetet innebär att du tillsammans med kollegor är kontaktpersoner i förhållande till våra hyresgäster. Det kräver en flexibilitet och lyhördhet för att kunna arbeta både förebyggande och agera vid akuta behov som kan uppstå. Du ska ha ett gott bemötande till våra hyresgäster samtidigt som du är tydlig i att förmedla de krav som ställs på en hyresgäst enligt hyreslagen. I rollen som boendekonsulent kommer du att arbeta med hyresgäster som av olika anledningar är aktuella inom socialtjänsten vilket kan vara barnfamiljer, personer med missbruksproblematik eller en psykisk/fysisk funktionsnedsättning, unga vuxna eller personer med annan social problematik. Du arbetar klientcentrerat med individens behov och kvarboende i fokus.
Vem söker vi?
Vi ser att du har en eftergymnasial utbildning inom administration eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du ska ha B-körkort, god datavana och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet eller utbildning inom något eller några av de praktiska områden som beskrivs under arbetsuppgifterna, goda kunskaper om hyreslagen, erfarenhet av arbete med våra målgrupper, och erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation.
Du ska ha en hög social kompetens, vara lyhörd, ha ett gott bemötande och förmåga att vara tydlig gentemot våra hyresgäster/klienter och våra samarbetspartners. Du är flexibel, strukturerad och handlingskraftig. Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Vårt erbjudande
Hos oss erbjuds du en trevlig och öppen arbetsplats med kollegor som gemensamt strävar efter att ge kommuninvånarna en god och professionell service, stora möjligheter till utveckling, samt mycket goda kommunikationer med Stockholm med dess kranskommuner. Enheten erbjuder extern handledning, friskvårdsbidrag och semesterväxling. Vi sitter i kontorslokaler på Englundavägen i Solna, nära tunnelbana, pendeltåg och tvärbana.
Mer information och ansökan
Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till boendekonsulent Pirjo Wetterstrand som är tillgänglig under mellandagarna på 08-746 11 82 eller enhetschef Mikael Olofsson på mikael.olofsson@solna.se.
Tjänsten är tillsvidare på heltid med tillträde 2021-03-01 eller efter överenskommelse.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2021-01-07. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.