OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skurups kommun har runt 16 000 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar.
1 200 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad!
Individ- och familjeomsorgen (IFO) i kommunen ansvarar bland annat ansvar för försörjningsstöd, missbruksvård, stöd till familjer samt myndighetsutövning och innefattar ett 50-tal medarbetare. IFO är uppdelad i tre enheter; myndighet (barn, familj och vuxna) vuxna (arbetsmarknad, försörjningsstöd och biståndshandläggning) samt öppenvård.
Tjänsten som boendekoordinator tillhör vuxenenheten som består av ett 20-tal medarbetare med gemensam enhetschef.
ARBETSUPPGIFTER
En boendekoordinator ansvarar för kommunens bostadssociala kontrakt. Boendekoordinatorn ansvarar för att utreda den enskildes behov av bostad samt ge stöd fram till dess att den enskilde får förutsättningar för att teckna eget boendekontrakt.
Tjänsten innebär också ansvar för tillsyn och uppföljning men också kontraktsskrivning och uppsägning av kontrakt.
Som boendekoordinator har du en aktiv kontakt med hyresvärdar/fastighetsägare i och utanför kommunen angående förvaltningsfrågor och anskaffande av lägenheter samt hanterar hyresjuridiska frågor.
Boendekoordinatorn håller också samman arbetet vid det inledande mottagandet av kommunanvisade flyktingar och deras boende.
Vi erbjuder en arbetsplats med korta beslutsvägar, närhet till samverkanspartners, tillgänglig chef och en god sammanhållning i arbetsgruppen.
Vi har regelbunden handledning och du erbjuds friskvård.
KVALIFIKATIONER
* socionomexamen
*kunskap om gällande lagstiftning inklusive hyresrätt
*god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift på svenska
*god administratör
*erfarenhet av arbete med boendefrågor
Meriterande är kunskaper i dokumentationssystemet Treserva och/eller W3D3 då all dokumentation sker i dessa båda system samt en bred erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområden då bostadsfrågan är komplex.
Vi vill att du är nyfiken och redo att anta nya utmaningar och är en god administratör. Du trivs i rollen som myndighetsutövare och komplexiteten som den för med sig. Du har förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt så att du håller uppsatta tidsramar. Du är trygg, har en god samarbetsförmåga, integritet och tycker om att arbeta både i team och självständigt. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi ser gärna att du har några års arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens olika områden samt kunskap i gällande lagstiftning.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Bitr. Verksamhetschef Drago Stojkovic-Stenberg
0411-536144
Akademikerförbundet, SSR Lena Fäldt
0411-536318
Bitr Verksamhetschef Drago Stojkovic-Stenberg
0411-53 61 44
Akademikerförbundet, SSR Lena Fäldt
0411-53 63 18
Drago Stojkovic-Stenberg Enhetschef
0411-53 61 44
IFO-Verksamhetschef Anne Larsson
0411-536202
Drago Stojkovic-Stenberg Enhetschef försörjnings
0411-536144
Anne Larsson Verksamhetschef IFO
0411-536202
Eva Svanström Enhetschef barn och unga
0411-536161
Enhetschef Drago Stojkovic-Stenberg
0411-536144