Boendekoordinator med fokus på vårdkedja, projekt

Boendekoordinator med fokus på vårdkedja, projekt

Arbetsbeskrivning

Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?



Söker du utmaning och omväxlande arbetsuppgifter? Vill du ha ett arbete som kommer att präglas av utveckling, innovativa lösningar och som kommer att genomsyras av förmåga och vilja att samarbeta? Då är Boendekoordinator något för just dig.

Som boendekoordinator kommer du vara en del av Individ- och familjeomsorgens verksamhet Myndighet, stöd och behandling och kommer att ingå i Vuxenenheten och ha koordinerande funktion mot de enheter inom verksamhetsområdet som berörs. Den primära målgruppen kommer vara bostadslösa som står långt ifrån bostadsmarknaden och har speciella svårigheter att skaffa en bostad, till exempel på grund av missbruk, kriminalitet, omfattande skuldsättning, våldsutsatthet och psykisk sjukdom och som uppfyller kriterier för bistånd boende.

Rollen som boendekoordinator hos oss
Vi söker en boendekoordinator i syfte att öka kvaliteten i hemmaplanslöningar och korta/minska antal dygn på institution, stödboende och skyddade boenden. Vi vill kunna stötta individer med komplex social problematik till rätt insats på rätt nivå och hjälpa människor att komma vidare i sin rehabilitering/vårdkedja. Målet slutligen är att de personer vi möter ska hitta permanenta bostadslösningar.

- Tillsammans med enhetschef och berörda enheter och medarbetare utveckla vår boendekedja i enlighet med ambitionsnivåer och riktlinjer från politiken.
- Stödja enhetschefer och medarbetare i omvärldsbevakning i området.
- Samordning, handledning och koordinering mellan boendesekreterare och boendepedagoger/behandlingspersonal och andra insatser för den enskilde.
- Följa upp insatserna och följa upp fördelade arbetsuppgifter med personalen.
- Samordning mellan olika enheter och boendegruppen samt samverkansparter/vårdgrannar.
- Matcha klient med bostäder/områden tillsammans med boendesekreterare och boendepedagoger.
- Samverka med kommunens egen fastighetsavdelning och externa fastighetsägare. Se över och utveckla processerna genom optimering av processkartläggning.
- Ansvara för att arbetet flyter smidigt vid in- och utflytt dvs ha överblick över tidsplaner och beställa besiktningar, möbler, städning, reparationer.
- Kontrollera och se till att bostäderna är färdigställa och inflyttningsklara i rätt tidpunkt.
- Administration kring området - föra statistik för insatserna och för bostadsfrågorna i kommunen, hålla kön uppdaterad tillsammans med boendesekreterare, överblicka hyreslistor, stödja boendesekreterare med krediteringar, tillsammans med enhetschef ha överblick över kostnader, utveckla så vi blir kostnadseffektiva.

Din profil
Du är uppfinningsrik, lösningsfokuserad, driven, får människor med dig och ser möjligheter. Du kan handfast gripa in och kavla upp ärmarna ibland och sprida andan ”vi hjälps åt”. Vara lite av navet och motorn i processen. Du ska ha god samarbetsförmåga och även kunna arbeta självständigt och strukturerat. För uppdraget krävs att du har god förmåga att skapa och bibehålla relationer. Du stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten, samt har förmåga att ha ett helhetsperspektiv. Du har en trygg personlighet med god social kompetens, samt har en förmåga att sätta dig i andra människors situation.

Du är utbildad socionom, behandlingspedagog, beteendevetare, eller en enligt arbetsgivaren likvärdig högskoleutbildning. Du har erfarenhet av målgruppen personer med någon form av funktionsnedsättning, psykosocial problematik och/eller missbruksproblematik. Andra meriterande vidareutbildningar är: Motivationshöjande behandling, vård- och stödsamordning VOSS/case management och MI. Körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder en projektanställning om två år med tillsättning snarast möjligt enligt överenskommelse Vi kommer utvärdera projektet och om det faller ut väl kan tjänsten komma att integreras i ordinarie verksamhet.

Din arbetsplats finns med cirka två minuter från Kungsbacka resecentrum. Stadshuset är nyrenoverat för ett aktivitetsbaserat arbetssätt, vilket gör att du kan anpassa din arbetsmiljö efter rådande arbetsuppgifter. Vi kräver att belastningsregister uppvisas i samband med anställning.

Verkar det intressant?
Kul! Ansök senast torsdagen den 9 december så återkommer vi till dig. 

Intervjuer planeras att genomföras löpande. Kallade kandidater träffar rekryterande chef Jenny Knutsson och representant ur medarbetargruppen.

Mer om oss på Vuxenenheten och öppenvård
Vuxenenheten består av socialsekreterare med myndighetsutövande ansvar inom missbruk, spelmissbruk, våld i nära för personer över 20 år samt bostadssociala frågor. Totalt arbetar tio socialsekreterare, två i mottaget och åtta som utredare, en 1:e socialsekreterare samt två boendesekreterare. Enheten har ett nära och väl utvecklat samarbete med öppenvårdsenheten där vi i princip kan erbjuda alla former av öppenvård i egen regi. Inom öppenvården finns boendepedagoger som tillsammans med vuxenenhetens boendesekreterare utgör ett boendeteam med ansvar för befintliga referensboenden, hyresgarantier och vräkningsförebyggande arbete.

Vuxenenhetens öppenvård är en enhet som arbetar med behandlingsinsatser kring missbruk och boendefrågor på uppdrag av Vuxenenheten och enheten för Barn- och Unga.

Om oss på förvaltningen Individ & Familjeomsorg
Vi finns till för dem som behöver stöd i sin livssituation. Genom delaktighet och omtanke vill vi skapa möjlighet till förändring och livskvalitet.

Förvaltningen för Individ & Familjeomsorg ger olika former av stödinsatser efter individers och familjers behov, med särskilt ansvar för att barn och ungdomar växer upp under gynnsamma förhållanden utifrån. I förvaltningen för Individ & Familjeomsorg finns cirka 800 månadsanställda medarbetare. Förvaltningen är indelad i fyra verksamhetsområden där respektive område leds av en verksamhetschef. Våra verksamhetsområden omfattar myndighet, stöd och behandling, bostad med särskild service, daglig verksamhet, korttidsboende samt stöd i hemmet och sysselsättning.

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungsbacka kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 november 2021
  • Ansök senast: 9 december 2021

Liknande jobb


21 november 2024

Socialsekreterare inriktning barn/unga 100%

Socialsekreterare inriktning barn/unga 100%

20 november 2024

Föreståndare HVB

Föreståndare HVB

20 november 2024