OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Specialpedagogiska skolmyndigheten ansvarar för statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Myndigheten ger råd och stöd till skolhuvudmän i deras ansvar för en likvärdig utbildning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning, främjar tillgången på läromedel för dessa samt driver specialskolor för vissa elevgrupper. Myndigheten fördelar också bidrag till vissa utbildningsanordnare och till vuxna med funktionsnedsättning för vissa korta studier. Myndigheten bildades den 1 juli 2008. ARBETSUPPGIFTER Östervångsskolan är en tvåspråkig specialskola i en teckenspråkig miljö. Vårt uppdrag är att erbjuda döva och hörselskadade elever en utbildning som så långt det är möjligt motsvarar den som ges i grundskolan/grundsärskolan, samt ge alla elever vid specialskolorna utbildning anpassad efter varje elevs förutsättningar. Östervångsskolan har idag ca 60 elever. Av dessa bor ca 15 elever på våra elevhem. Vid två, av sammanlagt tre elevhem, bor elever som dagli-gen går på Östervångsskolan. Det tredje elevhemmet erbjuder boende för elever som deltar i teckenspråkskurser för bl a syskon och barn till döva/hörselskadade samt hörselskadade integrerade elever. Östervångsskolan är en mångkulturell skola med elever från drygt 25 olika länder och kulturer. Vi kommunicerar på teckenspråk och svenska. Arbetet på elevhem innebär att man tillsammans med tre kollegor arbetar med döva eller hörselskadade elever som även kan ha andra funktionshinder som t ex språkstörning eller andra diagnoser. KVALIFIKATIONER För tjänsterna krävs kunskaper i teckenspråk för att kunna kommunicera tillräckligt bra, ut-bildning motsvarande socialpedagog, socionom eller hälsopedagog samt några års erfarenhet av mentorskap i arbete med barn och ungdomar t ex inom skola eller behandlande enheter inom barnpsykiatri. Även påbyggnadsutbildningar inom familj- och nätverksarbete är merite-rande. Stor vikt läggs även vid lämplighet och erfarenhet.