Boendesamordnare - med förvaltningsövergripande funktion

Boendesamordnare - med förvaltningsövergripande funktion

Arbetsbeskrivning

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 100 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss
Myndighetsfunktionen inom Vård- och omsorgsförvaltningen i Lunds kommun är en samlad enhet som handlägger, utreder och beslutar om insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Lagen om bostadsanpassningsbidrag (BAB).

Till Myndighetsfunktionen hör handläggare för insatser enligt SoL, LSS och BAB, systemförvaltare, avgiftsadministratörer, handläggare för förebyggande hembesök, projektledare och utvecklingsledare, digitalisering och boendesamordnare.

Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation. Vi har egna hälsoinspiratörer och har fått utmärkelse som hälsofrämjandearbetsplats steg 2. Som anställd hos oss har du tillgång till olika förmåner såsom friskvårdsbidrag. Du kan läsa mer om våra förmåner på www.lund.se/formaner.



Arbetsuppgifter
Vi söker nu en boendesamordnare till Myndighetsfunktionen. Vi erbjuder dig ett intressant uppdrag med goda möjligheter till personlig utveckling. Du ingår i Myndighetsfunktionens utökade ledningsgrupp och deltar i förvaltningsövergripande processer kopplade till boendesamordning. Du kommer ha ett ansvar för att upprätta rapporter och underlag för arbete i förvaltningen och tjänsteskrivelser till nämnden samt rapporter till IVO av ej verkställda beslut.

Du handlägger ärenden som är kopplade till boendesamordningstjänsten i nära samarbete med enhetschef, biståndshandläggare, brukare, anhöriga, privata aktörer, och olika yrkesprofessioner inom flera verksamhetsområden på förvaltningen. Utifrån biståndsbeslut ansvarar du för att förmedla och fördela platser till särskilda boendeformer och för att sedan hantera ärendet i våra ärendesystem. Du kommer hantera placering för särskilt boende, LSS boende, korttidsboende, växelboende samt tilldelning av dagar på dagverksamhet. I tjänsten ingår att ha ansvar för att upprätta individavtal och du har ansvar för externa placeringar enligt SoL och LSS.

I Lunds kommun arbetar vi med ständiga förbättringar där omvärldsbevakning, välfärdsteknik och digitalisering är en stor del av verksamheten varför vi gärna ser att du har ett stort intresse av detta och även verksamhetsutveckling i stort. Tycker du om att arbeta med människor och har ansvarskänsla är det här ett uppdrag för dig!

Vi söker dig som
Du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning med goda kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning samt erfarenhet av myndighetsutövning i liknande organisation enligt Socialtjänstlagen (SoL).

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning i liknande organisation enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Din svenska är mycket god i tal och skrift och du har goda datorkunskaper. För tjänsten krävs B-körkort.

Du har förmågan att strukturera ditt arbetssätt effektivt. Du är en person som är trygg i din roll, stabil och har god organisationsförmåga. Som person har du lätt för att samarbeta med andra och skapa goda arbetsrelationer. Du kan ta dig an uppgifter på ett initiativrikt och självgående sätt och du har god förmåga att prioritera mellan arbetsuppgifter. Du är empatisk och lyhörd i kontakten med sökande. Både av naturen och med träning är du en mycket god kommunikatör som säkerställer att budskap når fram så att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Det är även av vikt att du har en tydlig värdegrund där du tror på människans egna resurser. Det är viktigt att du arbetar med individens behov i centrum.

Vi använder oss av dokumentationssystemen Procapita, Lifecare och Mina Planer. Erfarenhet av dessa system är meriterande.

Intervjuer för det här uppdraget genomförs eftermiddagen den 3 maj samt förmiddagen den 4 maj. 

 

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 mars 2023
  • Ansök senast: 17 april 2023

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024