OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndighet, arbete och bostad
Trivs du i en roll med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter? Boendesamordningen söker just nu en boendesamordnare som vill växa tillsammans med oss. Har vi väckt ditt intresse? Välkommen med din ansökan till en riktigt spännande tjänst!
Omsorgsnämnden ansvarar för att personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning får det stöd och den service de behöver, bland annat genom LSS-verksamhet, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Nämnden ansvarar både för den verksamhet som bedrivs i egen regi och verksamhet som är upphandlad enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) eller lagen om valfrihetssystem (LOV).
Viktigt för oss är:
• mentorskap under introduktionen
• att göra skillnad för våra brukare
• att arbeta tillsammans – teamarbete
• att tänka nytt - för våra brukares bästa
• möjlighet att utvecklas inom yrkesrollen.
Ditt uppdrag
I arbetet som boendesamordnare arbetar du med boendeplanering och samordning på individnivå för personer som har beslut om boende enligt socialtjänstlagen (SoL) samt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
I arbetsuppgifterna ingår en rättssäker och effektiv verkställighet av boendebeslut där du matchar individens behov och i möjligaste mån önskemål om boende med ledig bostad och boendets profil. Du ansvarar för information till den enskilde och dennes företrädare och biståndshandläggare om tänkt planering. Dokumentation i personakt kring verkställighet och planering utgör en del av arbetsuppgifterna. I din roll ingår också att ta fram underlag för statistik och samverka med interna och externa samverkanspartner.
Som boendesamordnare deltar du också i den långsiktiga planeringen av behovet av bostäder för målgrupperna.
Vi tillämpar mentorskap för alla nyanställda. Du får stöd i din roll av av dina kollegor. I arbetet har du även stöd av specialisthandläggare som regelbundet tillsammans med dig går igenom dina processer och din arbetsmängd.
Tjänsten erbjuder:
• friskvårdsbidrag
• årsarbetstid
• kompetensutveckling
• nära ledarskap
• utmärkt pendlarläge
• engagerade kollegor.
Din bakgrund
Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms som likvärdig. Arbetet kräver att du har erfarenhet från eller kunskap om biståndshandläggning och/eller i en samordnande funktion inom LSS och SoL boenden. Du behöver även ha erfarenhet av arbete med personer med funktionsvariationer. Har du erfarenhet av boendesamordning ses det som meriterande.
För att lyckas i arbetet behöver du ha goda kunskaper gällande lagstiftning inom socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Utöver detta behöver du ha goda IT-kunskaper och goda kunskaper i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt.
Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.
Sist men inte minst samarbetar och relaterar du till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Dessutom är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. För att få arbeta brukarnära inom våra olika vård- och omsorgsverksamheter ska du vara vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Christina Rosendahl, enhetschef 018-727 87 30.
Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Maja Erkstam, 018-727 56 39.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43