OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!
Beskrivning
Lockas du av att arbeta med boendefrågor och vill möta människor i social utsatthet och bidra till deras etablering på bostadsmarknaden? Då är detta ett arbete för dig.
Boendesekreterartjänsten är en del av vår vuxenmottagning i Kungälv. På mottagningen arbetar vi med frågor som rör boende och behandling för beroende. På plats finns en verksamhetsledare för dagligt stöd och arbetsledning.
Målgrupp för det team som arbetar med boendefrågor är människor som på grund av sociala faktorer står utanför den ordinarie bostadsmarknaden.
Som boendesekreterare hos oss arbetar du med att stötta personer att klara av de krav som ställs för att få ett eget hyreskontrakt. Du kommer att arbeta med att följa upp våra sociala boenden tillsammans med våra boendekoordinatorer. Du kommer även att arbeta vräkningsförebyggande i samverkan med gemensammottagning, våra hyresvärdar och vuxenenheten. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med den boendesekreterare som står för myndighetsutövningen samt en boendesekreterare som är inriktad emot genomgångsbostäder. Grunden i vårt arbete är samverkan med brukarens närverk och du skall vara bekant med att arbeta med SiP och vård och stöd samordning.
I Kungälv erbjuder vi våra medarbete friskvårdsbidrag samt möjlighet till semesterväxling.
Arbetsuppgifter
Målgrupp för det team som arbetar med boendefrågor är människor som på grund av sociala faktorer står utanför den ordinarie bostadsmarknaden. Vi arbetar i en utförarverksamhet och utövar ingen myndighetsutövning.
I din roll som boendesekreterare behöver du ha en god kunskap kring om hyreslagstiftningen, du är duktig på att dokumentera och är van att arbeta med människor i social utsatthet. Har du sedan tidigare erfarenhet av att arbeta med boendefrågor inom kommuners socialtjänst ser vi detta som en merit. Du kommer att arbeta emot en bred målgrupp vars livsresa på olika sätt lett dem dit de är idag.
Arbetsuppgifterna innefattar dokumentation och kommunikation och det är viktigt att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och det är en fördel om du har erfarenhet av vårt dokumentationssystem Treserva
Kvalifikationer
Socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Kunskap kring hyreslagstiftningen.
B körkort är krav.
Meriterande är utbildning i Mi samt utbildning om hyreslagstiftningen.
Vi söker dig med minst 3 års erfarenhet av liknade arbetsuppgifter.
Arbete med frågor som Hausing first, socialt boende, arbete med personer med psykisk ohälsa eller missbruk.
I rollen boendesekreterare är det viktigt att du är initiativtagande, flexibel och relationsskapande. Vi ser även att du är strukturerad och har en helhetssyn i ditt arbete. Stor vikt kommer att läggar vid personliga egenskaper.
Övrigt
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.