OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Servicegruppen är en del av Individ- och familjeomsorgen som ansvarar för mottagande av nyanlända enligt avtal med Migrationsverket och tillhandahåller bostäder enligt bosättningslagen.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att utreda ansökan om bostad från enskild, bedöma om ansökan om boende ska beviljas och i så fall vilken form av boende. Du kommer även att handlägga ärenden som rör bostad till personer anvisade till kommunen och som har rätt till bostad enligt bosättningslagen. Socialsekreterare för boende ansvarar för samverkan med olika fastighetsägare och hyresvärdar med syfte att erhålla bostadslösningar utifrån IFO:s bostadssociala behov. Socialsekreterarens uppdrag är omväxlande, intressant och ställer utmanande krav på att förena socialtjänstlag och hyreslag. Det innebär både kontorsarbete och praktiskt arbete ute på fältet. Tjänsten omfattar bland annat förhandling om nya bostäder och besiktningar, upprättande av hyresrättsliga avtal, inredning av jourlägenheter, uppföljning och omprövning av beviljat bistånd med mera.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en likvärdig utbildning.
En stor del av arbetet innebär samverkan med övriga enheter inom IFO samt med fastighetsägare och hyresvärdar, varför du ska ha förmåga att skapa goda relationer och ha samarbetsförmåga. Stor vikt kommer därför att läggas vid personlig lämplighet. Du ska även ha erfarenhet från myndighetsutövande arbete inom socialtjänsten och ha god kunskap om socialtjänstlagen. Det är meriterande om du har kunskap om hyreslag och arbete med boendefrågor samt erfarenhet av förhandlingssituationer och hyresrättsliga processer.
Du ska tycka om struktur och ha en god administrativ förmåga, vara flexibel mellan planerade arbetsuppgifter och akuta åtgärder, ha goda kunskaper i svenska språket och lätt kunna uttrycka dig i tal och skrift.
B-körkort är ett krav.
Vi erbjuder dig ett utmanande, utvecklande och mycket viktigt uppdrag där du har stora möjligheter att påverka och vara delaktig. Du kommer att få tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling och processhandledning.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ulrika Söderlund, enhetschef vuxenenheten
0704-32 03 49
Samordnare Carina Johansson
0704-32 07 74