OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och kunder. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen.
Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans.
Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro.
Boendestöd tillhör Individ och familjeomsorgen och innefattar träffpunktsverksamhet och boendestöd.
Träffpunkt Skutan är för personer med långvarig psykisk ohälsa som syftar till att skapa social gemenskap och bryta isolering, motivera till sysselsättning/praktikplats. Det är en öppen verksamhet där personen deltar efter eget önskemål.
Boendestödet består av 25 stycken medarbetare varav fem stycken är samordnare.
Vårt arbetsklimat är tillåtande med högt i tak och atmosfären är avspänd, otvungen och med mycket skratt. För oss är det viktigt med den kollegiala tillhörigheten och det kollegiala stödet där du verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. Gruppen kännetecknas genom sitt välutförda arbete och höga arbetsmoral.
Boendestödet i Tierps kommun består idag av sex team:
Tre stycken allmänpsykiatriska team
Där arbetar vi med personer som med grav psykisk ohälsa och som av olika anledningar upplever väsentliga svårigheter inom livsviktiga områden. Vad som är livsviktiga livsområden är individuellt och går inte att generalisera. Exempel på livsviktiga områden är de som handlar om en persons basala livsbehov.
Beroendeteamet
Innefattar förstärkt öppenvårdsbehandling och insatsen syftar till att stärka den enskilde i sin nykterhet och motivation till behandling, även utslussas efter behandling.
Familjeteamet
Där vänder vi oss till föräldrar med kognitiva svårigheter såsom intellektuell funktionsnedsättning, förvärvad hjärnskada eller neuropsykiatrisk, funktionsnedsättning som ADHD, ADD eller AST. Stödet innefattar att ge förälder/föräldrar stöd i att utveckla sin föräldraförmåga.
Familjeteamet ansvar även för umgängen och genomför kartläggningar. Insatsen kartläggning används vid misstanke/oro om att barn far illa eller där föräldraskapet är ifrågasatt. Insatsen umgänge
beställs där förälder/föräldrar beviljas umgängesrätt med sitt barn utifrån Tingsrättens dom, då är boendestödjare med som trygg stödperson för barnet.
Integrationsteamet
Där ansvarar vi för att hjälpa flyktingar att integrera sig i kommunen och i det svenska samhället.
Ungdomsteamet
Målgruppen är 13-21 år med olika problematik. Riskbruk, missbruk, psykosocial problematik, neuropsykiatriska diagnoser, psykisk ohälsa eller andra nedbrytande beteenden
ARBETSUPPGIFTER
Alla våra insatser utformas utifrån varje enskildes behov och utförs i dennes hemmiljö.
Klient och boendestödjare planerar tillsammans, mål och delmål och klienten utför sedan uppgifterna med stöd av boendestöd. Arbetsuppgifterna kan vara stöd vid handling, tvättning, städning, kontakt med myndigheter eller stöd vid social träning. Boendestöd stödjer mot ett självständigt liv.
Nu ska vi utöka och öppna upp ett LSS team. Vi söker nu fem stycken medarbetare, fyra st 100% tillsvidare tjänster, en 75% Vikariat i 6 Månader.
Arbetstiden gäller för dag, kväll och helg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har undersköterska med psykiatrisk inriktning, behandlingsassistent, eller annan likvärdig utbildning. Arbetet ställer höga krav på bemötande och förhållningssätt.
Du har goda kunskaper inom AST och NPF. Vi söker dig som är lyhörd, har inlevelseförmåga, förmåga att byta perspektiv, beredd att tänka annorlunda och har förmåga att reflektera över hur situationer kan uppfattas inifrån av personer inom AST och NPF.
I arbetet har du ett stort engagemang, arbetar kreativt och ser möjligheter istället för hinder. Du arbetar lösningsfokuserat, är stresstålig och flexibel. Samarbeta internt och externt ser du som en självklarhet.
God dokumentationskunskap krävs.
B-körkort erfordras. Utdrag ur belastningsregister krävs.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Bistånd/IFO Britt-Louise Björklund
0293-21 80 60
Verksamhetschef Individ- och familjeomsorgen Randi Graungaard
0293 21 84 20
Områdeschef Matthew McNeill
0293 21 8166
Verksamhetschef IFO Randi Graungaard
0293-21 84 20
Enhetschef Eva Limmergård
0293-21 81 35
Enhetschef Jenny Hilmersson Olsson
0293-21 81 78
Enhetschef Nima Najafi
0700898196
Enhetschef Arbetsmarknadsenheten Annalena Rudström
0293-21 84 77
Enhetschef Siri Hallstan
0293-218476
Enhetschef Bistånd/IFO Hanna Fontaeus
0293-21 80 60