OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230995
Arbetsuppgifter
UPPDRAG:
Insatsen boendestöd bygger på tanken att utveckla personens förmåga att utföra aktiviteter inom viktiga livsområden för att succesivt kunna trappa ner på stödet.
I uppdraget ingår inte planerade insatser såsom omvårdnad eller medicindelning. Däremot ska du stödja personen när denne genomför sin egen insats och behöver ett rent praktiskt stöd för att personen så småningom ska kunna utföra samma uppgift självständigt.
UPPGIFT:
Boendepedagogen ger ett stöd i att bevara eller utveckla personens färdigheter samt visar på och skapar strategier för att möta och hantera vardagliga situationer i eller utanför hemmet.
Arbetet har ett återhämtningsperspektiv. Du arbetar utifrån ett rehabiliterande och pedagogiskt synsätt med att motivera och engagera personen i sitt förändringsarbete. Boendepedagogen arbetar utifrån individanpassade mål som sätts upp tillsammans med brukaren.
Du är en del i ett team med kollegor. I uppdraget ingår även samarbete med befattningshavare och beslutsfattare i olika specialistfunktioner som är involverade i brukarens förändringsarbete.
Insatsen med brukaren innebär ett ensamarbete. Ditt uppdrag och långsiktiga mål med insatsen är att brukaren på sikt ska öka sin självständighet och kunna klara sina vardagsaktiviteter på egen hand.
Kvalifikationer
Du har en eftergymnasial utbildning som omfattar minst 200YH eller 60 högskolepoäng med inriktning socialpsykiatri eller utbildning som arbetsgivaren finner adekvat för uppdraget samt minst 1 års arbetslivserfarenhet inom området socialpsykiatri, psykiatri, alternativt annan verksamhet, som utgår från LSS-lagstiftningens arbete för den aktuella målgruppen.
Vi strävar efter att, utöver uppdraget inom LSS lagstiftningen, kunna tillgodose olika brukares behov genom att vara väl insatta i de individuella grundläggande förutsättningarna. Det är därför meriterande om du bidrar med kunskaper som arbetslaget lider brist av. Det kan röra sig om olika kulturella förutsättningar, språkkunskaper, mångfaldsområden eller tidigare erfarenheter av verksamhet som arbetar med missbruksproblem eller särskilda former av psykisk ohälsa.
Vi söker medarbetare som har en stark drivkraft att vilja stödja individer i deras återhämtningsprocess. Arbetet ställer krav på en mycket god förmåga till att bemöta människor med respekt och trovärdighet. Du förväntas ha förmågan att utgå från ett helhetstänk samtidigt som du har en problemlösande drivkraft för den enskilda individen. Du ska vara flexibel i ditt arbetssätt, kunna ta egna initiativ och beslut samt vara lyhörd för brukarnas individuella behov.
Vi förväntar oss att du är van vid att ta eget ansvar och har god förmåga att arbeta självständigt. Ett bra bemötande är en självklarhet. Att vara lyhörd och inkännande, kunna ställa krav och ändå ta ett steg tillbaka när det behövs är viktiga egenskaper i vårt arbete.
B-körkort för manuell växellåda är ett krav.
Om arbetsplatsen
Boendestöd är en biståndsbedömd insats enl SOL och beviljas till de individer som upplever väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på viktiga livsområden, som därmed begränsar möjligheterna till ett självständigt liv. Boendestöd är indelat i boendestöd socialpsykiatri och boendestöd autism. Våra målgrupper är vuxna individer över 18 år med psykisk ohälsa och personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autismspektrumtillstånd. Vi söker nu två nya medarbetare som kommer att arbeta inom teamet för boendestöd autism.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: 1 års vikariat
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 1/7 eller enligt överenskommelse
Arbetstiderna är måndag-fredag 8.00-16.30.
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98