OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med människor och brinner för att hitta det som gör skillnad i vardagen? Vi söker nu engagerade boendestödjare som vill vara med och stödja våra servicemottagare i vardagen på ett strukturerat och målinriktat sätt!
Om tjänsten
Som boendestödjare hos oss på Granrisvägen 27B erbjuder du tillsammans med dina kollegor våra servicemottagare individuellt anpassat stöd i dagliga livsföring. Detta innebär att du stödjer servicemottagaren i aktiviteter, omvårdnad och allt i ett hem förekommande sysslor. Arbetet planeras, dokumenteras och följs noggrant upp, som medarbetare är det därför mycket viktigt att du dokumenterar väl och arbetet med servicemottagaren utgår utifrån individuella genomförandeplaner. Vi lägger stor vikt vid att stöd och service ges på ett sådant sätt att den stärker den enskildes tilltro till sin egen förmåga. Som boendestödjare förekommer det ensamarbete samt pass på kvällar och helger.
Husdjur förekommer hos de boende.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• delta, närvara och stödja servicemottagarna i hemmets alla göromål samt inom- och utomhusaktiviteter
• utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegation viss medicinhantering
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt, inköp m.m.
• planera och utveckla arbetet självständigt men även tillsammans med övriga i personalgruppen
• upprätta och följa upp målplaner
• åta sig fadderuppdrag och ombudsuppdrag/ansvarsområden
• ha kontakt med vårdnadshavare, anhöriga och andra i servicemottagarens nätverk
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation
Kompetenskrav
• omvårdnadsutbildning på gymnasienivå alternativt barn- och fritidsprogrammet med inriktning socialt och/eller pedagogiskt arbete
Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs god datavana. Som boendestödjare hos oss är du trygg, stabil och självgående som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samt att du anstränger dig för att leverera lösningar. Du är flexibel och initiativtagande samt att du samarbetar bra och relaterar dig till personer på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av/utbildning i individens behov i centrum (IBIC/ICF)
• erfarenhet av tydliggörande kommunikation (ex. VISA och AKK)
• kunskap inom/erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande
• kunskap inom/erfarenhet av att arbeta med stödtecken
• kunskap och/eller erfarenhet av verksamhetssystem så som Treserva och Medvind
• B-körkort för manuell växellåda
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Arbetstiden: Schemalagd dag/kväll/helg
Om arbetsplatsen
Granrisvägen 27B är centralt beläget i Brickebacken. Servicebostaden stöttar 13 servicemottagare i livets olika göromål. Det går enkelt att ta sig till servicebostaden via buss eller cykel. Det finns en mindre livsmedelsaffär och fina naturområden i närheten av boendet.
Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 februari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67