OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du möta nya utmaningar och vara delaktig i att skapa kvalité för dem vi är till för? Ditt arbetssätt hos oss grundar sig på servicemottagarnas förutsättningar och individuella behov av stöd.
Om tjänsten
Gräsgatan 3 är en gruppbostad för sex servicemottagare med olika typer av funktionsvariationer och omvårdnadsbehov. Vi söker nu en engagerad boendestödjare som vill vara med och stödja servicemottagarna och skapa en meningsfull vardag för dem utifrån deras behov och förutsättningar. Du ska vara lugn och trygg i din yrkesroll och ha en god förmåga att samarbeta i team. Du kommer att medverka i både inomhus- och utomhusaktiviteter tillsammans med kollegor och servicemottagare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• delta, närvara och stödja servicemottagarna i hemmets alla göromål samt inom- och utomhusaktiviteter
• utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegering/instruktion hantera läkemedel och hjälpmedel
• planera och utveckla arbetet självständigt och tillsammans med övriga i personalgruppen
• upprätta och följa upp genomförandeplaner, samt dokumentera i Treserva
• delta i utbildning och handledning
• som fadder speciellt ansvara för servicemottagare
• ha kontakt med exempelvis anhöriga, daglig verksamhet, sjuksköterskor och andra intressenter
• medverka i arbetsplatsträffar och övriga möten
• främja samverkan med övriga i personalgruppen, anhöriga och nätverk
• arbeta med tydliggörande pedagogik (VISA)
Kompetenskrav
• omvårdnadsutbildning på gymnasienivå, alternativt Barn- och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete
• dokumenterad erfarenhet av arbete med personer med funktionsvariationer
Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana. För att passa som boendestödjare hos oss är du trygg och stabil som person och har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Vidare har du ett intresse, en vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Som boendestödjare är det viktigt att du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av omvårdnadsarbete
• erfarenhet av eller kunskap om demenssjukdom
• erfarenhet av att arbeta med palliativ vård
• erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik
• erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva
• erfarenhet av lågaffektivt bemötande vid utåtagerande beteende
Omfattning och tillträde
Anställningsform: allmän visstidsanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse - 1 år framåt
Antal tjänster: 2-3
Arbetstiden: Schemalagd dag/kväll/varannan helg
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Om arbetsplatsen
Gräsgatan 3 ligger med sina nyrenoverade och fräscha lokaler på väster i centrala Örebro med gångavstånd på 15 minuter till Örebro Resecentrum.
Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsvariationer enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Läs mer om hur det är att jobba inom förvaltningen för sociala insatser på orebro.se/jobb.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Förvaltningen för sociala insatser strävar efter att erbjuda alla anställda heltid där viss procent av arbetstiden kan utgöras av resurstid. Det innebär att viss procent av tjänsten kan förläggas på en annan enhet utefter behov.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 3 november.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67