OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen satsar, 2020 inspirerar vi andra! Tillsammans i samverkan med stort engagemang och delaktighet, arbetar vi med ständiga förbättringar! Vi satsar på en attraktiv arbetsmiljö och en verksamhet i framkant!
Socialförvaltningen ger insatser till medborgare som på grund av ålder eller funktionsnedsättning, behöver stöd i sin dagliga livsföring. Insatserna kan vara personlig assistans, boendestöd, boendeformer och daglig verksamhet. Vi arbetar målinriktat för att skapa en organisation med hög kompetens och kvalitet. En organisation med brukarmedverkan där individens behov sätts i centrum.
Vårt motto är: "Vi ger stöd till bättre liv med god kvalitet i varje möte."
Missbruksvården är den del av Socialförvaltningen som verkställer insatser till personer med riskbruk, missbruks- och beroendeproblematik och i förekommande fall även i kombination med psykisk störning/sjukdom, så kallad samsjuklighet.
Tjänsten som boendestödjare är inriktad mot målgruppen samsjukliga. Vi söker därför Dig som skulle vilja ingå i denna verksamhet med grund i en evidensbaserad praktik som bygger på bästa tillgängliga vetenskapliga kunskap, professionens kompetens samt klientens syn på sin situation.
ARBETSUPPGIFTER
Boendestöd är ett bistånd i form av stöd i den dagliga livsföringen riktat till särskilda målgrupper i eget boende. Till särskilda målgrupper hör bland annat personer med funktionsnedsättning i kombination med missbruksproblematik.
Boendestöd är en praktisk och social insats som syftar till att underlätta för den enskilde att hantera sin vardag. Insatsen är inte begränsad till hemmet utan kan även omfatta aktiviteter utanför boendet. Motivation och stöd med fokus på missbruksproblematiken utgör en viktig grund i det relationsskapande arbetet. Boendestödet utgår från ett kognitivt synsätt. MI utgör ett viktigt förhållningssätt och används i kombination med strukturerade förändringsinriktade samtal, social färdighetsträning samt psykosocialt stöd.
KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig som har en lämplig högskoleutbildning omfattande minst tre år, exempelvis socionomprogrammet, behandlingspedagogprogrammet eller motsvarande lämplig samhälls-/beteendevetenskaplig akademisk examen. Annan lämplig eftergymnasial utbildning omfattande minst två års heltidsstudier inom yrkeshögskola/folkhögskola, exempelvis behandlingspedagog/socialpedagog alternativt relevant utbildning motsarande 120 hp på högskolenivå, kan komma ifråga. Dina personliga kompetenser är att vara strukturerad, serviceinriktad och ha samarbetsförmåga. Andra viktiga egenskaper är problemlösande analysförmåga och personlig mognad. Du ska ha god kännedom om gällande lagstiftning och ha tidigare erfarenhet av arbete inom missbruks- och beroendevård. Du ska ha kunskap om personer med missbruks- och beroendeproblematik jämte psykisk ohälsa. I uppdraget ingår att bidra till sin egen, arbetsgruppens och verksamhetens utveckling. Du har ett specifikt ansvar för det verksamhetsnära kvalitets- och utvecklingsarbetet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jon Rydholm
0380-51 85 40
Fackliga representanter nås via Medborgarkontore
0380-51 80 00
Verksamhetschef Camilla Nord
0380-518963
Verksamhetschef Malin Johansson
0380-51 82 50
Verksamhetschef Jon Rydholm
0380-51 85 40
Stabschef ekonomi och IT Daniel Aronsson
0380-51 85 55
Områdeschef Angelica Florin
0380-518622
områdeschef Elisabet Lind
0380-51 82 59
områdeschef Pia Lindell
0380-51 88 16
Områdeschef Susanne Rundqvist
0380-51 87 98