OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som erfaren Bolagsjurist till oss på Frilans Finans!
Har du jobbat minst 5 år som bolagsjurist eller i en liknande roll och vill vara med i en nyskapande och idéburen organisation? Vi erbjuder en roll med stor frihet, ansvar och många möjligheter. Huvudfokus för tjänsten är att finnas som juridiskt stöd för organisationen.
Om tjänsten
Att vara bolagsjurist på hos oss innebär en bred och coachande roll som utförs i nära samarbete med bolagets samtliga avdelningar, särskilt med administrations-, sälj- och affärs utvecklingsavdelningen rörande exempelvis regel efterlevnad och risk.
Vanligt förekommande är frågor rörande avtalsrätt, arbetsrätt, corporate governance och dataskyddsfrågor (GDPR) men verksamhetens karaktär gör att du kommer få hantera frågor inom många tänkbara rättsområden. Rollen inkluderar en nära kontakt med våra externa partners och kunder.
Bolaget befinner sig i ett skede av kraftig expansion på existerande och nya
marknader och affärsområden. Arbetet innebär även att självständigt arbeta med bolagets affärsutveckling samt bistå med internutbildning hos oss i aktuella juridiska frågor.
Du kommer ha en framträdande roll i vår verksamhet. Du ingår i Support-teamet där legal, VD, VD-assistent, HR, hållbarhetsstrateg och event koordinator ingår och är ledamot i House of Europe (organisationens näst högsta beslutande organ - till del motsvarande ledningsgrupp).
Exempel på arbetsuppgifter
Bistå organisationen med juridiska spörsmål, exempelvis komplicerade
bestridanden, granskning av uppdragsavtal, eventuella tvister med kund eller klient.
Hjälpa vår företagsavdelning förhandla med potentiella avtalskunder, såväl inom Sverige som på våra övriga marknader.
Bistå styrelsen med rådgivning i frågor som rör corporate governance och IR.
Hantera legala frågor internt och externt.
Ta fram riktlinjer, policydokument och bolagsinterna handlingar som rör legala frågor.
Din personlighet och erfarenhet
Frilans Finans värdeord är caretaking, ansvarstagande, möjliggörande och premium tech. Caretaking är något vi värderar högt och som står för hög serviceinställning, empati, noggrannhet, och god kommunikation. Vi bryr oss om varandra och det är därför viktigt att vara förstående och lyssna av kollegor och tillsammans hitta en bra väg framåt.
Som person tror vi att du är bra på att samarbeta samt att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer. Du trivs med att arbeta både självständigt och med ditt team för att nå de gemensamma målen i teamet.
För att lyckas med rollen tror vi att du har några års erfarenhet av en liknande roll, du har ett positivt och prestigelöst förhållningssätt där du närmar dig såväl små som stora uppgifter. Du är även ansvarstagande, strukturerad och duktig på att ta dig an komplexa företeelser och sammanhang.
För att trivas i vår självstyrande och stödjande organisation så bör du trivas med att arbeta med stor självständighet och eget ansvar. Du bör också ha ett genuint intresse att få våra egenanställda och uppdrags baserade arbetare på våra marknader att växa.
Du har en en juristexamen eller motsvarande med goda betyg samt flerårig arbetslivserfarenhet.
Arbetslivserfarenheten tror vi består av liknande arbetsuppgifter från byrå eller bolag. Du har goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift, samt har god datorvana, främst inom Office-paketet.
Rollen är strategiskt viktig inom organisationen och det sätts stort värde på din integritet.
Du har goda kommunikativa egenskaper, är trygg i juridiken och tycker det är genuint kul att arbeta med affärsutveckling.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Meriterande är om du även kan ett tredje språk, arbetserfarenhet inom idéburna organisationer, public affairs och investor relations.
Trivsam arbetsplats
Vi vet att glada och motiverade medarbetare bidrar till en mer trivsam och roligare arbetsplats. Därför erbjuder vi alla anställda företagsmassage, friskvårdsbidrag, och en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka avsedd för träning.
Vilka vi är och vad vi gör
Frilans Finans har sedan starten 1999 hjälpt fler än 100 000 egenanställda att fakturera utan att ha eget företag. Genom egenanställning kan man till exempel ta betalt för arbete som utförs vid sidan av sitt ordinarie jobb, testa om en affärsidé lyfter utan att starta företag, eller bedriva verksamhet utan att behöva lägga energi på administration och pappersarbete - man behöver bara göra sin grej!
Att arbeta hos Frilans Finans
Vi är drygt 80 medarbetar som jobbar i en idéburen och värdestyrd organisation där beslutsvägarna är korta och avstånden mellan avdelningarna likaså. Beslut sker ofta genom en rådgivningsprocess men ibland kan det också bli ad-hoc då läget snabbt kan förändras. Vi tror därför på medarbetare som är möjliggörande och ser lösningar istället för problem.
Vår organisationskultur genomsyras av viljan att hjälpa varandra och våra egenanställda, och vi får energi från våra egenanställda och den nytta vår verksamhet skapar, för dem och för samhället. I Sverige där vi är marknadsledande börjar egen anställningen bli allt mer etablerad. I Norge börjar hjulen snurra allt snabbare och i Frankrike, Finland och Danmark är vi på väg upp ur startblocken. Så vår resa har bara börjat…
Geografisk placering
Tjänsten har placeringsort i Uppsala eller Stockholm men eftersom vi tycker det är viktigt med flexibilitet kan du välja att jobba på plats, hybridkontor (distansarbete och på plats).
Villkor
Start enligt överenskommelse.
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Välkommen in med din ansökan!
Sista ansökningsdag är 2023-10-4 men vi gör urval och intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.