OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en verksamhetsorienterad controller för anställning vid Bolidenområdets ekonomifunktion. Stationeringsort är Boliden men resor i arbetet till Bolidenområdets verksamheter i västra delen av Västerbotten (10 mils radie) är rutinmässigt förekommande. Vi ser att du som söker har tidigare erfarenhet av att arbeta som controller eller ekonomichef, alternativt dig som är högskoleutbildad ekonom och som har ett intresse för ekonomistyrning och rådgivning.
Tjänsten är en tillsvidareanställning och är direkt underställd områdets ekonomichef.
Om företaget
I Bolidenområdet i det mineralrika Skelleftefältet i Västerbotten gjordes det första guldfyndet som lade grunden för ett samhälle och vår verksamhet som har sysselsatt flera generationer medarbetare. Sedan produktionsstarten på 1920-talet har vi brutit malm i nära 30 gruvor. Idag består området av underjordsgruvorna Renström, Kristineberg och Kankberg. I området finns även anrikningsverk samt ett lakverk för guld- och tellurproduktion.
Geologer, gruvingenjörer, elektriker, mekaniker, kemister och projektledare är bara några exempel på de närmare 400 yrkesroller som finns representerade hos Boliden. Oavsett roll och verksamhet genomsyrar våra gemensamma värderingar om hållbar metallproduktion allt vi gör. För närvarande jobbar cirka 5 700 personer hos oss, varav ca 670 personer inom Bolidenområdets verksamhet.
Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter som Business Controller hos Boliden kommer bland annat bestå i att bistå organisationen med kompetens inom det ekonomiska området så som verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, utredningsarbeten, analyser och rapportering, deltagande i projekt samt löpande ekonomiarbete och månadsbokslut. Controllern utgör ett nära affärsmässigt stöd för de olika avdelningscheferna, tillika platschefer för de respektive verksamheterna, i deras arbete med strategi och verksamhetsutveckling.
Du kommer även att delta i prognos och budgetarbetet samt vara behjälplig i uppföljning av kostnader, projekt m.m. I tjänsten ingår även att bidra till utveckling av ekonomifunktionen. Arbetet är operativt och sker i nära samarbete med sektions- och avdelningschefer på respektive site. Controllern representerar även Bolidenområdets ekonomifunktion i de operativa avdelningarnas ledningsgrupper.
Din bakgrund/Dina egenskaper
Vi söker dig som har en ekonomiutbildning på högskolenivå samt några års erfarenhet av arbete med verksamhetsstyrning eller rådgivning. Arbetet förutsätter goda kunskaper i Excel samt erfarenheter från arbete med affärssystem samt rapport och analysverktyg. Erfarenheter av Maximo, Dynamix AX, BizView och PowerBI är meriterande. B-körkort är ett krav.
För att lyckas i rollen som controller krävs det att du är entusiastisk och har en förmåga att övertyga och få med dig andra. Du ska brinna för förbättring- och effektiviseringsarbeten och har den energi och kraften som krävs för att driva igenom dessa. Då du som controller kommer att ha många olika kontaktytor inom organisationen är det viktigt att du har en pedagogisk förmåga och är duktig på att skapa goda relationer. Vidare är en viktig egenskap för rollen att du kan ta eget ansvar och vara självgående i ditt arbetssätt då du till stor del kommer att bestämma över din egen tid. Rätt person för denna roll är affärsmässig och kan ta kommandot på ett ödmjukt sätt.
Boliden eftersträvar öppenhet för nya idéer.
Information och kontakt
Omfattning: Heltid, Tillsvidare
Sista ansökningsdag: 16 Juli 2020
Placeringsort: Bolidenområdet
I denna rekrytering samarbetar Boliden med Wikan Personal AB.
Ansöker gör ni på www.skelleftea.wikan.se
Information om tjänsten lämnas av Ellen Berg, Wikan Personal 0910-770985 alt. ellen@wikan.se
Välkommen med din ansökan!
Om Wikan Personal
Wikan Personal är din personliga och lokala arbetsgivare i bemanningsbranschen. Vårt breda kontaktnät hjälper dig som har rätt inställning och kompetens, till arbete. Vi verkar i flera olika branscher, vilket öppnar många dörrar för dig i jakten på nästa jobb. Vi lägger fokus på vår personal, deras välmående och utveckling. Vi kan personal.
Wikan Personal är ett auktoriserat och etablerat bemannings- och rekryteringsföretag. Med lokal förankring vill vi hjälpa företag och organisationer med kompetent och välmotiverad personal. Wikan har kontor på 10 orter i Sverige, omsätter ca 330 Msek och har omkring 800 anställda. Läs mer på www.wikan.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Stefan Johansson
0417-77 99 81
Catharina Holgersson
0417-77 99 82
Marie Andersson
0381-48 09 51
Johanna Friberg
044-5906502
Dan Samuelsson
044-590 65 01
Lars Berntsson
044-5906505
Rune Granath
0381-480 952
Dan Samuelsson
044-5906501
Linda Uddenäs
046-5408592
Magnus Nordholm
046-5408591