OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba som teknisk webbanalytiker på Nordens största mediehus? Bra! I rollen hos oss på Bonnier News får du vara en del av vår läsaraffär och vara med och optimera vår användning av data i syfte att driva konvertering av prenumeranter, skapa engagemang bland våra kunder, samt att generera leads för framtida konvertering. Låter det här som något för dig, vad väntar du på?
Om rollen:
Vi är mitt i en digital transformation där vi arbetar med att göra vår journalistik ännu mer tillgänglig för ännu fler personer genom digitala kanaler, digitala affärsmodeller och smart användande av data. Läsaraffären är den organisation inom Bonnier News som skapar gemensamma och skalbara lösningar för affären och tech. Vi kombinerar styrkan i alla våra olika varumärken i en modern tvärfunktionell organisation. Här jobbar vi snabbrörligt genom självständiga team som har tydliga mandat och ansvarsområden. Vi tror på att samla olika erfarenheter, kunskaper och infallsvinklar för att växa tillsammans.
Rollen ligger inom kompetensgruppen Affärsanalytiker, samtidigt som arbetet mestadels utförs inom ett eller flera korsfunktionella team, där uppgiften är att genom relevanta och proaktiva analyser stötta teamen i uppfyllandet av deras KPI:er.
Det grundläggande uppdraget är att skapa förutsättningar för tracking av våra digitala köpflöden samt att genom relevanta och proaktiva analyser stötta de korsfunktionella teamen inom läsaraffären i deras KPI-uppfyllelse.
Ansvarsområden och arbetsuppgifter som ingår i rollen:
-
Sätta upp tracking som medger uppföljning av våra digitala köpflöden.
-
Initiera och driva databaserade analyser som stödjer läsaraffären
-
Genomföra databaserade ad-hoc-analyser efter förfrågningar från läsaraffärsorganisationen.
-
Utifrån data identifiera möjligheter till att utveckla läsaraffären, samt säkerställa att data används på ett optimalt sätt i läsaraffärens processer.
-
Konkreta arbetsuppgifter är bland annat A/B-tester, utvärderingar av marknadskampanjer, analyser av olika marknadskanaler, analyser av kundbeteenden.
-
Generellt verka för en ökad datadrivenhet inom läsaraffären.
Vem är du?
För att trivas hos oss och vara framgångsrik i din roll behöver du vara en "doer" med god förmåga att självständigt strukturera ditt arbete, du är flexibel, uppskattar förändringar och trivs i en utvecklande miljö med högt tempo. Vi värderar personliga egenskaper högt och ser att du är en framgångsrik relationsskapare då ett gott samarbete mellan våra varumärken och avdelningar är en nyckel till Läsaraffarens framgång.
Utbildning och erfarenhet
-
Minst tre års utbildning på högskolenivå med inriktning mot statistik eller teknik.
-
Minst 2 års erfarenhet av arbete som webbanalytiker
Kompetenskrav
-
God analytisk förmåga
-
God förmåga att kommunicera insikter från utförda analyser till dina kollegor på ett pedagogiskt sätt
-
Erfarenhet av business intelligence-verktyg så som: Datastudio, Qlik,Tableau, Power BI, eller liknande
-
Erfarenhet av SQL, Javascript, HTML.
-
Goda kunskaper i Google tag manager eller motsvarande
-
Erfarenhet av Googles kalkylark
Varför jobba hos oss?
-
Samhällsnytta. Vi når dagligen miljontals läsare som vi erbjuder intressant, informerade och inspirerande journalistik
-
Omtanke. Vi har en genuin omtanke om varandra, våra kollegor och medarbetare
-
Fokus. Vi har tydliga mål vi jobbar mot, med mycket frihet i våra roller
-
Balans. Vi strävar efter en balans mellan arbete och privatliv och erbjuder därför en flexibel arbetsmiljö med mycket frihet under ansvar
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Du kommer att tillhöra Läsarintäkters analysavdelning. Du rapporterar till Johan Bergqvist, analyschef. Vi jobbar hybrid idag men majoriteten av dagarna sker på något av våra kontor. Vi har kontor på flera olika platser i landet, från Skåne upp till Luleå. Vi ser gärna att du sitter i Stockholm, men har du nära till något av våra andra kontor kan även det fungera!
Vi är nyfikna på vem du är och ser fram emot din ansökan!
Som Nordens största medieföretag hjälper vi medborgare och organisationer att fungera i ett demokratiskt samhälle. Våra journalister rapporterar, granskar och berättar om vår tids frågor. Vi inspirerar och skapar affärer genom möten, produkter och tjänster. Med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri når vi miljoner läsare och användare varje dag. Genom Bonnier News Local har vi även ett stort lokalt engagemang - från Sydsvenskan i söder till Örnsköldsviks Allehanda i norr. Förutom detta ger vi också ut branschspecifika tidningar såsom Dagens Media, Resumé, Dagens medicin och Fastighetsnytt, och även en rad livsstilsmagasin som Damernas Värld, Sköna Hem, Teknikens Värld och Allt om Mat m.fl. Genom att ständigt driva den digitala utvecklingen framåt når vi hela tiden längre - som medarbetare hos oss kan du påverka riktningen.
På Bonnier News värdesätter vi att våra medarbetare har olika erfarenheter och perspektiv. Jämställdhet och inkludering är prioriterade frågor hos oss och ett av fyra bärande fokusområden i vår hållbarhetsstrategi. Vi vill skapa ett öppet klimat på våra arbetsplatser och strävar efter att hitta talangfulla medarbetare som vidgar våra perspektiv och hjälper oss att bidra till ett mer inkluderande samhälle. Detta genom journalistik och tjänster som är ännu mer tillgängliga för fler. Vi hoppas att även du vill bidra till detta!