OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Borås är en snabbt växande stad med generösa grönområden, spännande kultur, en levande stadskärna och ett dynamiskt näringsliv. Borås Stad har utsetts till Årets kommun och har nu tre år i rad rankats som den stad i Sverige som erbjuder bäst karriär- och utvecklingsmöjligheter för unga.
Nu söker vi en förhandlingschef till Borås Stad. I rollen som förhandlingschef är du navet i vårt arbete med lön- och förhandlingsfrågor och en viktig del i stödet till förvaltningarna i arbetsrättsliga frågor. Låter det som en intressant roll? Då vill vi gärna att du hör av dig.
Välkommen till Personal- och förhandlingsavdelningen
Avdelningen Personal och förhandling är en del av Stadsledningskansliet, vilken är Kommunstyrelsens förvaltning. Stadsledningskansliets roll är att stödja kommunstyrelsen i deras uppdrag att effektivt leda, samordna och utveckla hela den kommunala verksamheten. Förvaltningen består av åtta avdelningar, varav en är Personal och förhandling.
På Personal- och förhandlingsavdelningen är vi 16 personer som huvudsakligen arbetar med strategisk personalpolitik, avtal och förhandlingar, pension och försäkring samt övergripande organisationsfrågor för att utveckla staden som arbetsgivare.
Stadsledningskansliet är beläget centralt i Borås med närhet till Borås Centralstation och Resecentrum.
Du leder stadens lön- och förhandlingsarbete
I din roll som förhandlingschef är du navet och samordnar Borås Stads arbete med lönepolitik, förhandlingar, kollektivavtal, samverkan och LAS-frågor. Du företräder arbetsgivaren i förhandlingar och tvister på både lokal och central nivå samt arbetar med lönesättningar vid nyanställning av medarbetare. I rollen ingår också facklig samverkan när det gäller bland annat arbetsrättsliga frågor och löneöversyn. Du ger även rådgivning till organisationen vid arbetsrättsliga händelser, genomför utbildningar och agerar som en ambassadör för staden.
I detta arbete samarbetar du med alla medarbetare på avdelningen, men främst tillsammans med de strateger som har fokus på förhandling, lön, arbetsmiljörätt och LAS. Du har också ett nära samarbete med stadens HR-funktioner, kommunledning och fackliga parter. Du ingår också i lokala och nationella nätverk inom arbetsområdet och rapporterar till personalchefen.
Vad vi söker hos dig
För att lyckas i rollen ser vi att du har en akademisk examen inom HR eller juridik. Du har djup kunskap om arbetsrätt, lagar, avtal och övriga processer inom området och har även gedigen erfarenhet från arbete med dessa frågor. Du är van vid att hantera lön- och förhandlingsfrågor i ett långsiktigt och strategiskt perspektiv, samtidigt som du har förmåga och tycker om de operativa delar som arbetet innebär. Du har också erfarenhet från arbetsledning samt är en van förhandlare.
Din förmåga att se saker ur ett helhetsperspektiv gör också att du ser den tydliga kopplingen mellan lön- och förhandlingsfrågor, arbetsgivarpolitik och vårt arbete med kompetensförsörjning och att vara en attraktiv arbetsgivare. Som person är du trygg, stabil och strukturerad. Du är också relationsskapande, då rollen innebär mycket samarbete både inom organisationen och med andra inom kommunen.
Vi ser fram emot din ansökan
Vi ser fram emot din ansökan senast den 8 januari. I denna rekrytering samarbetar vi med Cordovan Career. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Pia Strandh på 073-340 92 13 eller pia.strandh@cordovan.se