OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som borgenärshandläggare
innebär att arbeta med konkurshantering och skuldsanering. Arbetsuppgifterna med konkurshantering innebär att ha kontakter med konkursförvaltare och Länsstyrelse, skicka meddelanden till förvaltaren och ha kontakter med Länsstyrelsen i frågor om lönegaranti. Du kommer även att arbeta med att bevaka debiterande myndigheters fordringar gentemot konkursboet samt fördela utbetalt belopp mellan olika skuldposter. Arbetet med skuldsanering innebär att sammanställa skulduppgifter och yttra sig över Kronofogdemyndighetens förslag. När beslut om skuldsanering har fattats förekommer kontakter mot både gäldenären och flera externa parter.
På skattekontor Linköping är vi 170 medarbetare fördelade på nio sektioner.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har avslutad gymnasieutbildning eller gedigen kunskap inom ett för arbetet relevant område förvärvat genom flerårigt arbete på Skatteverket eller Kronofogden
• har minst två års relevant arbetslivserfarenhet inom de senaste fem åren, t ex genom arbete med handläggning på Skatteverket, Kronofogden eller annan myndighet
• har förmåga att möta människor, ger god service samt inger förtroende
• arbetar självständigt och flexibelt, har beslutsförmåga och slutför arbetsuppgifter
• är stresstålig, produktiv och stimuleras av att arbeta effektivt mot uppställda mål
• är noggrann, strukturerad och ansvarstagande
• har lätt att samarbeta och dela med dig av kunskaper
• kommunicerar enkelt och begripligt i tal och skrift.
Det är meriterande om du
har erfarenhet av arbete med borgenärs- eller skuldsaneringsfrågor eller av arbete med skattekonto.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?