OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om rollen och dina arbetsuppgifter
Bostadsförvaltningsenheten hanterar kommunens bostadsbestånd och tillhandahåller bostäder till de som kommunen har ett särskilt ansvar för.
Enheten består idag av 10 medarbetare.
Som Bosocial samordnare kommer du att vara en central del i vårt arbete med administrera och hantera ärenden kopplat till störningar, sena inbetalningar och misskötsel i bostaden. Du kommer att arbeta med att ta emot, besvara och hantera störningsanmälningar, sena inbetalningar och andra hyresgästärenden. Rollen innefattar att samordna internt för att hantera uppkomna ärenden på bästa sätt, att motivera hyresgäster att vidta rättelse och när det behövs hantera process med rättelseanmodan, uppsägning och även avhysningar. Det är i detta arbete viktigt att kunna ta in olika synvinklar och tillsammans med kollegor fatta rätt beslut utifrån given situation.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Administrera och följa upp sena inbetalningar och ärenden hos Inkasso.
- Hantera ärenden kring störningar och annan misskötsel samt skicka rättelseanmodan.
- Tillämpa Hyreslagen och andra relevanta lagar i det dagliga arbetet.
- Ansöka och genomföra föreläggande via Kronofogdemyndigheten och domstol.
- Administrera handlingar inom enheten.
Vi söker dig
För att trivas i rollen ser vi att du är en person med helhetsbild och som tar beslut utifrån egna erfarenheter men också den input du får av kollegor och andra runtomkring. Du behöver ha stor empatisk förmåga samtidigt som du är strukturerad och tydlig i dina beslut och din kommunikation.
Du trivs med att självständigt handlägga, driva och ta beslut i ärenden.
Vi söker dig som har:
- akademisk examen alternativt eftergymnasial utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
- erfarenhet av administrativt arbete
- god datavana och är van vid att dokumentera och arbeta i digitala system
Då tjänsten innebär kontakt med myndigheter både via telefon och i brevform samt innebär dokumentation av ärenden krävs att du hanterar svenska språket väl i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom fastigheter och gärna i en roll där du arbetat med just ärenden kopplat till störningar och misskötsel. Det är lika viktigt att kunna tolka lagstiftningen och driva ett ärende som att arbeta med hyresgästen för att motivera till förändring.
Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
Om arbetsplatsen
Att arbeta på Lunds kommun innebär att bli en del av en arbetsgivare som strävar efter att vara en av Sveriges bästa kommuner att leva och arbeta i. Bostadsförvaltningsenheten ansvarar för att förvalta och utveckla bostäder inom kommunens fastighetsbestånd för de som anvisas av Migrationsverket eller får bistånd via Arbetsmarknads- och socialförvaltningen. En stor del av vårt arbete går ut på att stötta våra hyresgäster till en egen bostadslösning. Vi har mycket samarbete med Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, privata fastighetsägare, bostadsrättsföreningar med mera för att skapa rätt förutsättningar.
Serviceförvaltningen tillgodoser övriga förvaltningar och kommunala bolags behov av service, exempelvis inom lokaler, skolmåltider, drift av fastigheter/lokaler samt grönyteskötsel. Vi har drygt 600 anställda fördelade över två affärsområden Lundafastigheter och Måltidsservice samt avdelningarna transport och service, lokalservice och stab. Hos oss är du med och gör skillnad för små och stora Lundabor!
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?