OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Helsingborgshem är ett modernt bostadsföretag med 12 000 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs Stad och var femte Helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov. Vi vill att våra kunder ska känna sig stolta. Stolta över sin bostad, sitt område och sin stadsdel - och över Helsingborg. Vi är 230 medarbetare som genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon. Läs gärna mer om oss på www.helsingborgshem.se.
Vi söker nu en bosocial utvecklare/coach med det specifika uppdraget att bidra till ökad egenförsörjning hos våra hyresgäster. Detta gör vi genom arbetsmarknads-coaching, matchning och nätverkande, exempelvis inom ramen för projekt Rekrytera och Helsingborgshems Eget driv. I arbetet ingår också metodutveckling och projektledning för att ständigt förbättra våra insatser.
Rollen ingår i sektionen arbetsliv och inkludering där vi ansvarar för att utveckla, koordinera och samverka Helsingborgshems insatser gällande inkludering och involvering, arbetsmarknadsintegration samt hälsofrämjande insatser som förflyttning mot arbete. I vårt uppdrag ingår också att stärka våra hyresgästers möjligheter till arbete och bidra till ökat samhällsansvar hos våra entreprenörer och samarbetspartners, exempelvis via våra avtal.
Arbetsuppgifter
En stor del av tjänsten innebär att utveckla arbetet med sociala krav och klausuler i våra upphandlingar samt utveckla arbetsmarknadsinsatser i nära samarbete med Helsingborgs stad och/eller andra aktörer från näringslivet, föreningslivet och civilsamhället i övrigt. Eftersom det i dagsläget sker stora och fortlöpande förändringar av arbetsmarknadspolitiken är Helsingborgshems roll att säkerställa att våra hyresgäster får rätt stöd på vägen mot självförsörjning.
Kvalifikationer
Du har en högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller motsvarande. Erfarenhet av coaching och/eller arbetsförmedling eller motsvarande är ett krav. Därutöver vill vi att du har omfattande erfarenhet av samverkan med näringslivet och ett brett kontaktnät.
Erfarenhet av att arbeta med nyanlända, ungdomar eller personer som står långt ifrån arbetsmarknaden är meriterande. Det samma gäller erfarenhet av projektledning.
Personliga egenskaper
Du gillar att möta en mångfald av människor och vill arbeta för en organisation som gör skillnad varje dag – för de som bor hos oss, för våra stadsdelar och för Helsingborg som stad.
Som person är du flexibel, prestigelös och samarbetsorienterad samt har ett empatiskt och respektfullt bemötande. Du trivs med att jobba uppsökande och är en utåtriktad person. Du har en god administrativ förmåga och skapar effektiva strukturer för ditt arbete samt har goda datakunskaper. Arbetet kräver körkort. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna i denna rekrytering.
Vi erbjuder
Som medarbetare hos Helsingborgshem blir du en del av en företagskultur, arbetssätt, kundbemötande som genomsyras av våra värderingar ”vi vågar, vi utvecklar, vi bryr oss”. Detta återspeglas i våra attityder och beteenden och är en naturlig del av vårt arbete där hoppas vi att du vill vara med och påverka.
Du kommer att ingå i sektionen, arbetsliv och inkludering och i ett team med hjälpsamma och kompetenta kollegor som brinner för social hållbarhet, med roller som coach/matchare, brobyggare och hälsocoach.
Kontaktinformation
Przemek Malachowski, Chef arbetsliv och inkludering, 042-20 80 36
Arbetsplats
Regementsvägen 2
254 57 Helsingborg