OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Socialförvaltningen är en av åtta förvaltningar i Östersunds kommun. Förvaltningen är socialnämndens professionella stöd och svarar för stöd till familjer och enskilda. Förvaltningen har ca 500 medarbetare och är organiserad i fyra verksamhetsområden: Öppenvård, Försörjning, Integration och Barn ungdom vuxen.
Som bostads- och lokalsamordnare är du förvaltningens handläggare i strategiska bostads- och lokalfrågor samt vissa operativa arbetsuppgifter. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för att utveckla, leda och följa upp förvaltningens långsiktiga bostads- och lokalförsörjningsbehov för de målgrupper som finns inom nämndens ansvarsområde. Därtill har samordnaren ett nära samarbete med förvaltningens fyra områden, vilka du också fungerar som ett stöd för i din yrkesprofession samt handläggning av individärenden. Respektive områdeschef initierar bostads- och lokalfrågor inom sina verksamhetsområden och lyfter dem till samordnaren för vidare hantering.
Som bostads- och lokalsamordnare är du direkt underställd biträdande förvaltningschef. Tillsammans med förvaltningschef/biträdande förvaltningschef samt berörd områdeschef går du igenom planeringen och fattar beslut om hur förvaltningen går vidare med olika bostads- och lokalbehov, i syfte att nå en kostnadseffektivitet samt arbeta preventivt för att förhindra bostadslöshet.
Du representerar förvaltningen i kommunövergripande forum där bostads- och lokalfrågor är aktuell, samt att du även representerar förvaltningen vid kontakter med befintliga och presumtiva leverantörer av bostäder och lokaler eller andra myndigheter. Det övergripande arbetet innebär viss förvaltningsadministration.
För att lyckas i arbetet krävs akademisk utbildning - gärna med inriktning mot teknik, juridik eller ekonomi, och eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av strategiskt arbete inom just bostäder och lokaler. Rutin av att arbeta med kalkyler, budget och styrning. Meriterande är erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet, samt att det finns ett intresse för nämndens uppdrag. Därtill skall du vara ansvarstagande och initiativrik, vara en god relationsbyggare och ha en god kommunikativ förmåga. Strukturerad och ordningsam är också viktiga egenskaper samt förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra.
Körkort är ett krav.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.