OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en handläggare vars arbetsuppgifter består i att handlägga ärenden och fatta beslut efter Lagen om bostadsanpassningsbidrag enligt Boverkets föreskrifter och praxis. Handläggning av bostadsanpassningsbidrag är en myndighetsutövning för alla åldrar och sker utifrån aktuell lagstiftning.
Du arbetar med verksamhetens resultat i syfte att hitta kostnadseffektiva lösningar som uppfyller sökandens behov. Du måste ha en stor självständighet i ditt arbete och kunna fatta egna beslut samt ha en god samarbetsförmåga då arbetet innebär många kontakter både internt och externt. I arbetet ingår också att hantera inkomna fakturor och göra viss ekonomisk uppföljning, ta fram statistik mm.
I enheten för Myndighet äldre ingår utöver handläggning enligt bostadsanpassningslagen även boendeplanering och samordning, biståndshandläggning för personer över 65 år enligt Socialtjänstlagen samt handläggning av färdtjänst och parkeringstillstånd. I handläggargruppen har man ett gemensamt ansvar för att utveckla verksamheten och arbeta med kvalitetsfrågor.
Verksamheten leds av en ansvarig enhetschef och ingår som en del av Sektor Stöd-och omsorgs Myndighetsavdelning.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning som legitimerad arbetsterapeut/sjukgymnast, socionom, social-omsorg eller inom byggnadsteknik med erfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Tjänsten ställer höga krav på goda kunskaper gällande lagstiftning inom området, datorvana, förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift samt god samarbetsförmåga och kunskap att driva det egna arbetet framåt.
Du har ett stort intresse för ny teknik och tillgänglighet för alla. Du är stresstålig och flexibel i tanke och handling och du har god social kompetens och är positiv i ditt arbete. Du är bra på struktur, planering och prioritering och kan ha många bollar i luften samt kan hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget.
Kunskap om hjälpmedel och dess funktion är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-Körkort är ett krav.
Tillträde enligt överenskommelse. Rekryteringsprocessen kommer påbörjas under annonseringstiden.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Karlsson
0302-522099
Biståndshandläggare Sara Hassani Westerberg
0302-522067
Bostadsanpassare Eva Bengtsson
0322- 521163
Enhetschef Elisabeth Karlsson
0302-52 20 99
Metodhandledare Sara Hassani Westerberg
0302-52 23 82