OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 65 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Socialförvaltningen i Järfälla ansvarar för äldreomsorg, handikappomsorg, individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknadsåtgärder. Bostadsanpassningsfunktionen är en del av Socialförvaltningen och ligger placerad i Jakobsbergs centrum. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare av bostadsanpassningsbidrag arbetar du enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag med att utreda ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden. Målgruppen spänner sig över alla åldrar. I arbetet ingår att bistå sökande med information, rådgivning och förslag till anpassningsåtgärd, fatta beslut om bidrag och att vara kontaktperson för den sökande fram till att anpassningen är slutförd. Arbetet som handläggare av bostadsanpassningsbidrag innebär mycket kontakt med andra personer såsom sökanden, vårdpersonal, fastighetsägare och byggentreprenörer. I tjänsten ingår även ett visst budgetansvar som med tiden successivt kan komma att öka. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med relevant eftergymnasial utbildning exempelvis arbetsterapeut- sjukgymnast-, byggnadsingenjörsutbildning eller dig med annan likvärdig akademisk utbildning. Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter eller erfarenheter där kunskap om juridik, funktionshinder samt teknisk kunskap varit dominerande inslag är meriterande. Erfarenhet av budgetarbete är önskvärt men inget krav. Uppdraget som handläggare av bostadsanpassningsbidrag innebär stor självständighet och eget ansvar vilket fordrar att du trivs med att vara självgående och driva dina egna processer. Du har lätt för att fatta beslut och prioritera och vid stressade eller pressade situationer har du en förmåga att fokusera på rätt saker. Arbetet ställer även krav på en god kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig. Du är mottaglig för motparten men utan att ta över personens känslor. Vidare har du en god analytisk förmåga och trivs med att hitta lösningar på komplicerade ärenden. Eftersom tjänsten innebär att göra hembesök hos de sökande är körkort ett krav.