OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Färgelanda kommun bor cirka 6 600 invånare.
Kommunen är belägen i södra Dalsland och erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv. Det är pendlingsavstånd till Trollhättan-Vänersborg-Uddevalla. Om du vill besöka storstaden ligger Göteborg bara 11 mil bort.
Kommunen som organisation består av cirka 600 medarbetare fördelat på sektorerna Omsorg, Barn & Utbildning och Samhällsutveckling samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en attraktiv kommun att leva och bo i. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund.
Vi söker nu en bostadsanpassningshandläggare till som kommer att arbeta med handläggning av ansökningar om bostadsanpassningar i egna hem. Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag för den som har en funktionshinder. Med bostadsanpassningsbidraget kan man göra de anpassningar i sitt boende som är nödvändiga för att bostaden ska kunna fungera i det dagliga livet. Till exempel att ta bort trösklar, byta bort badkaret mot en dusch eller ordna en ramp vid entré.
Bostadsanpassningshandläggaren arbetar med tre kommuners ärenden, Färgelanda, Bengtsfors och Dals Ed. Placerings och anställningsstället är Färgelanda kommun.
Arbetsuppgifter
Bostadsanpassningsbidrag är till för att personer i alla åldrar med funktionsvariationer ska ha möjlighet till självständighet i sin egen bostad. Att handlägga bostadsanpassningsbidrag genomförs i en kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag till enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. I arbetet ingår att bedöma åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, dokumentera fortlöpande, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskildas uppdrag samt att hantera fakturor.
Arbetet är omväxlande och varierar mellan självständigt arbete och att samverka med andra. Som handläggare gör du hembesök i den sökandes hemmiljö och har nära kontakt med den sökande, närstående samt samarbetspartners så som fastighetsägare, entreprenörer, intygsskrivare och andra myndigheter.
Kravprofil
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande. Uppdraget kräver att du är strukturerad, kan arbeta självständigt så väl som i team, är van vid att arbeta i datorsystem och har god förmåga att dokumentera och kommunicera muntligt och skriftligt på svenska.
Vi har ständigt pågående utvecklingsarbeten och det är därför av stor vikt att du utifrån nya krav och aktuell forskning är engagerad i utvecklings- och kvalitetsfrågor och kan arbeta tillsammans med andra professioner för att nå uppsatta mål. För att lyckas i ditt uppdrag är det avgörande att du kan upprätta och bibehålla goda relationer med sökande, närstående och samarbetspartners. Uppdraget kräver att du är flexibel och har förmåga att på ett ändamålsenligt sätt finna lösningar som möter den sökandes behov.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
Körkort, klass B, för manuell växel, krävs.
Övrigt
Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv.
Vi tillämpar löpande urval.