Bostadsanpassningshandläggare

Bostadsanpassningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Bygglovavdelningen

Ett av stadsbyggnadskontorets uppdrag är att möjliggöra för personer med funktionsvariationer att kunna bo kvar i sina hemmiljöer och vara så självständiga som möjligt. För att klara detta uppdrag söker vi en ny kollega till vår bostadsanpassningsfunktion.

Ditt nya jobb
Vi erbjuder dig ett varierande jobb där den ena dagen inte är den andra lik.

Som bostadsanpassningshandläggare arbetar du enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag 2018:222 (myndighetsutövning), med att utreda ansökningar från personer med olika funktionsvariationer gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att granska och utreda inkomna ansökningar och intyg, samt att kommunicera med arbetsterapeuter och sökanden. Du beslutar och beställer anpassningsåtgärder och lämnar information till sökande, arbetsterapeuter, entreprenörer, politiker och allmänheten i stort. I arbetsuppgifterna ingår också att göra hembesök och besiktningar i den enskildes privatbostad utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Dessutom ska återvunna bostadsanpassningsprodukter såsom hissar, ramper etc. hanteras och uppföljning ske av service på hissar och dörrautomatiker.

En annan viktig del i arbetet är att hålla sig à jour med förändringar i lagstiftningen och domstolspraxis. I arbetsuppgifterna ingår även utvecklingsarbete inom området och samverkan med andra enheter inom Stadsbyggnadskontoret.

Du kommer att arbeta på bygglovavdelningen som består av ca 30 medarbetare, varav fyra är bostadsanpassningshandläggare. Vårt team består av erfarna kollegor som stöttar och ställer upp för varandra.

Din kompetens
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieutbildning eller likvärdig kompetens, med inriktning på bygg eller teknisk erfarenhet.
Några års praktisk erfarenhet från bygg/teknikbranschen samt samordning av mindre projekt är ett krav.

Om du har Kännedom om Förvaltningslagen (FL), Lagen om bostadsanpassningsbidrag (BAB), Plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets Byggregler (BBR) är en merit.

Som person ska du vara strukturerad, serviceinriktad, självgående och ha lätt för att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Eftersom du kör en hel del i tjänsten är B-körkort ett krav.

Upplysningar
Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Diana Lindgren, Verksamhetschef, 036-10 50 54, tillgänglig v 26 och v 27
Karin Steen, Bostadsanpassningshandläggare, 036-10 51 26, tillgänglig v 26-28
Mikael Åberg, Bostadsanpassningshandläggare, 036-10 58 42 tillgänglig v 26-27 samt v 32

Fackliga företrädare:
Magnus Blom, Vision, 036-10 53 27
Carlos Trischler, Sveriges Ingenjörer, 036-10 51 77


Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som bostadsanpassningshandläggare i vår växande kommun senast den 14 augusti.

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 juni 2022
  • Ansök senast: 14 augusti 2022

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024