Bostadsanpassningshandläggare

Bostadsanpassningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Bygglovavdelningen

Ett av stadsbyggnadskontorets uppdrag är att möjliggöra för personer med funktionsvariationer att kunna bo kvar i sina hemmiljöer och vara så självständiga som möjligt. Vår kollega går i pension och därför söker vi en ny kollega till vår bostadsanpassningsfunktion.

Ditt nya jobb
Vi erbjuder dig ett varierande jobb där den ena dagen inte är den andra lik. Du kommer arbeta på bygglovavdelningen som består av ca 30 medarbetare, varav fyra är bostadsanpassningshandläggare. Vi jobbar mycket tillsammans och stöttar och ställer upp för varandra.

Som bostadsanpassningshandläggare arbetar du enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag 2018:222 (myndighetsutövning), med att utreda ansökningar från personer med olika funktionsvariationer gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden.

Ditt nya jobb innebär att granska och utreda om ansökta anpassningar kan utföras ur teknisk och ekonomisk synpunkt. Dessa bedömningar grundar sig förutom på lagstiftning också på exempelvis bedömning av medicinska intyg om funktionsnedsättning. I arbetet ingår även att göra hembesök och besiktningar i den enskildes privatbostad. Du kommer också jobba med fakturahantering, att hantera återvunna bostadsanpassningsprodukter som hissar och ramper m.m., och att följa upp service på hissar och dörrautomatik.

En annan viktig del i arbetet är att hålla dig uppdaterad med förändringar i lagstiftningen och domstolspraxis. Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför avdelningen. I arbetsuppgifterna ingår även utvecklingsarbete inom området och samverkan med andra enheter inom stadsbyggnadskontoret.

Din kompetens
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieutbildning eller likvärdig kompetens, gärna med byggteknisk inriktning. Några års praktisk erfarenhet från bygg- eller teknikbranschen samt samordning av mindre projekt är ett krav.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som handläggare och det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig sektor. Särskilt meriterande om du har kännedom om Förvaltningslagen (FL), Lagen om bostadsanpassningsbidrag (BAB), Plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets Byggregler (BBR).

Eftersom tjänsten innebär myndighetsutövning krävs att du behärskar svenska språket väl i både tal och skrift.

Som person är du strukturerad, serviceinriktad, självgående och ha lätt för att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Eftersom du kör en hel del bil i tjänsten är B-körkort ett krav.

Övrigt
Rekryteringen avser en tillsvidareanställning på 100 % med start enligt överenskommelse. Intervjuer planeras att hållas under vecka 12 och 13. Testverktyg kan komma att användas i rekryteringen.

Upplysningar
Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Diana Lindgren, Verksamhetschef, 036-10 50 54
Mikael Åberg, Bostadsanpassningshandläggare, 036-10 58 42

Fackliga företrädare:
Magnus Blom, Vision, 036-10 53 27
Carlos Trischler, Sveriges Ingenjörer, 036-10 51 77


Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som bostadsanpassningshandläggare i vår växande kommun senast den 5 mars.

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2023
  • Ansök senast: 5 mars 2023

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024