Bostadsanpassningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har 29 000 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.

Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss?



ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag utreder och beslutar du i ärenden gällande ansökan om bostadsanpassning. Det innebär utredning gällande anpassning för enskilda personer med olika funktionsnedsättningar i och i anslutning till sin bostad.
I arbetet ingår att göra tekniska och ekonomiska bedömningar utifrån medicinska intyg.
Du arbetar med verksamhetens resultat i syfte att hitta kostnadseffektiva lösningar som uppfyller sökandens behov. I arbetet ingår även att hantera fakturor och göra viss ekonomisk uppföljning.
Vid behov ska du även kunna bistå sökanden med information och rådgivning gällande bostadsanpassning.
Viss handläggning av tillstånd gällande anmälan och bygglov kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut, byggnadsingenjör eller innehar liknande akademisk utbildning med byggnadsteknisk bakgrund. Alternativt tillgodogjort dig kunskap om handläggning av bostadsanpassningsbidrag genom tidigare arbetslivserfarenhet.
Erfarenhet av handläggning av bostadsanpassning, BBR och PBL är meriterande.
Arbetet som handläggare av bostadsanpassningsbidrag innebär stor självständighet och eget ansvar, vilket förutsätter att du är självgående och driver egna processer med ett bra omdöme. Du ska även hantera teamsamarbete och arbeta för gemensamma metoder och mål.
Tjänsten innebär hembesök och kundkontakter vilket förutsätter att du är intresserad av möten med människor och har god empatisk förmåga. Som person är du öppen, effektiv och ansvarstagande. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi kommer att påbörja rekryteringen snarast och kalla till intervjuer löpande.
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Moberg, Förvaltningschef
0457-61 85 40
David Gillanders, Stadsarkitekt

Eva-Marie Lundberg (Vision) Miljö- och hälsoskyd
0457-61 83 53
Förvaltningschef Anders Karlsson
0457-61 85 40
Förvaltningschef Anders Karlsson
0457-618540
Översiktsplanerare Kristina Eklund
0457-618224
Miljö- och hälsoskyddsinspektör Leif Abrahamsson
0457-61 80 91
Stadsarkitekt Helena Revelj
0457-618227
Samordnare för Miljö- och hälsoskyddsenheten Leif Abrahamsson
0457-61 80 91

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ronneby kommun, Miljö- och byggnadsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön FÖRMÅNER Kommunen erbjuder idag friskvård 1 arbetstimme/vecka. Förvaltningen har även aktiva hälsoinspiratörer som arrangerar hälso- och trivselaktiviteter för arbetsgruppen regelbundet.
  • Heltid. Dagtid. Vi tillämpar flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 5 april 2017

Besöksadress

Karlshamnvägen 4 37280 Ronneby
None

Postadress

Stadshuset
Ronneby, 37280

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024