OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Håbo kommun är en attraktiv tillväxtkommun i Mälardalen där naturen alltid finns runt hörnet, samtidigt som de större städerna i vår närhet enkelt kan nås med bra kommunikationer.
Vi jobbar ständigt med att vara en attraktiv arbetsgivare och värdesätter våra medarbetares bidrag till verksamheternas utveckling.
Välkommen till Sveriges viktigaste jobb i Håbo kommun!
Vi arbetar för en verksamhet med ett långsiktigt perspektiv och goda möten som stödjer människor till ett självständigt liv.
Vi strävar efter en organisation med servicekänsla, tillgänglighet och pålitlighet där de ekonomiska resurserna vi har tilldelats, används på ett effektivt sätt.
Kommunhuset ligger i Bålsta centrum - hit är det enkelt att pendla från Stockholm (åk pendeln med vanliga SL-kortet!), Uppsala eller Enköping/Västerås med SL, SJ eller Upplands lokaltrafik.
Vill du komma vara med i en lagom stor kommun och i verksamhet som utvecklas - sök dig till oss!
Nu utökar vi enheten för ekonomiskt bistånd och flykting med en tjänst för våra sociala andrahandskontrakt.
Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom ett adekvat område som till exempel socialt arbete eller juridik som tillsammans med din erfarenhet bedöms lämplig.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med myndighetsutövning inom området.
Socialförvaltningens andrahandskontrakt tilldelas i första hand flyktingar och andra skyddsbehövande som anvisas till kommunen enligt bosättningslagen. Oavsett målgrupp handläggs dock samtliga kontrakt på samma sätt som övriga insatser enligt socialtjänstlagen. Den enskildes ansökan utreds av dig som sedan föreslår beslut om bistånd enligt socialtjänstlagen. Avdelningschef har beslutsdelegation. Andrahandskontrakten är tidsbegränsade och följs av en handlingsplan som ofta innefattar att den enskilde ska söka andra boenden i hela landet. Vid ansökningar om förlängt kontrakt utreder du även detta, stöttar till förändring och du har också en uppgift att följa upp eventuella störningsanmälningar eller obetalda hyror. Om klienterna får försörjningsstöd handläggs det av socialsekreterare inom enheten och för flyktingar finns även flyktingsekreterare som ansvarar för praktiskt mottagande, vägledning och information till den enskilde. Förvaltningens bostadssamordnare ansvarar för besiktningar av lägenheterna och håller i kontakten gentemot fastighetsägare samt alla faktureringsfrågor. Du är backup för bostadssamordnaren avseende fakturering.
Vi är en liten enhet på ca 7 medarbetare som leds av en enhetschef. Enheten ingår i avdelningen för stöd till vuxna och det är nära till kollegor som arbetar med andra målgrupper inom förvaltningen.
Arbetet innefattar mycket kontakt med våra klienter genom telefonsamtal, besök med eller utan tolk samt hembesök. Vi är måna om en god arbetsmiljö och det är en självklarhet att ta med sig kollega vid hembesök.
Kvalifikationer
Du har en god analytisk förmåga, ett gott bemötande med intresse för målgruppen, är bra på att uttrycka dig i tal och skrift samt har lätt för siffror. Du kommer att arbeta mycket i verksamhetssystemet Treserva och även enklare användning av excel. Som person trivs du med att arbeta självständigt, är stresstålig och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Att samarbeta med andra är också en självklarhet för dig. Du är ansvarstagande och förstår vikten av en rättssäker myndighetsutövning och att kunna lämna ibland svåra besked till våra klienter på ett vänligt och korrekt sätt.
Meriterande är erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och kunskaper inom hyreslagen men du kan också ha uppnått värdefull erfarenhet på annat håll, främst inom kommunal eller statlig verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort
B-körkort är ett krav. Vi har bilpool att boka bil i för dina hembesök.
Vi erbjuder
Vi erbjuder friskvård, flexibel arbetstid, fortbildning utifrån individuell planering, extern handledning och trevliga kollegor!
Tillträde
Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad
Heltid, tillsvidare anställning.
Lön
Individuell lönesättning.
Sista ansökningsdag
Senast den 29 januari 2017.
Rekryteringsprocessen pågår löpande under annonseringstiden, tillsättning kan komma att ske före annonstidens utgång.
Vi undanber oss samtal från rekryterings- och platsannonsleverantörer.
Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.