Bostadssamordnare

Bostadssamordnare

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Vännäs kommun spelar du en viktig roll och gör skillnad för medborgarna. Med värdeorden nytänkande, välkomnande och livfullt som grund bygger vi välfärden tillsammans. Välkommen med din ansökan!




Bostadssamordnare vikariat
 

Med målet att både förebygga vräkning och skapa förutsättningar till en trygg boendesituation och ett självständigt liv för medborgare som på egen hand har svårt att själv kunna teckna eget hyreskontrakt söker vi nu en vikarie för vår Bostadssamordnare under hennes tjänstledighet.

I tjänsten ingår även kommunens ansvar för budget och skuldrådgivning.

Som bostadssamordnare ansvarar du för hantering av socialtjänstens kommunala bostadskontrakt. Du arbetar i nära samarbete med socialsekreterare, andra myndigheter och fastighetsägare. Du samordnar och fattar beslut som ökar förutsättningarna för personer med beslut om rätt till bostadssocialt kontrakt att efter kontraktstiden själva kunna teckna ett hyresavtal med fastighetsägare.

Du finner former för dialoger som bidrar till att fastighetsägare erbjuder lediga bostäder för bostadssociala kontrakt.  Du skapar förutsättningar för att arbeta vräkningsförebyggande med information och rådgivning till hyresgästerna.

Du hanterar det praktiska runt uthyrning och hantering av hyreskontrakt. Du hanterar inkomna anmälningar om störningar.

I uppdraget som bostadssamordnare kommer du i kontakt med frågor där ditt uppdrag som budget- och skuldrådgivning kommer väl till pass.

Att arbeta med budget- och skuldrådgivning innebär att du ger information, rådgivning och stöd till medborgare som vänder sig till kommunen för rådgivning med sin ekonomiska situation. En central del i uppdraget är att kartlägga skuldsituationen för personen och skapa möjlighet för denne att komma vidare till en bättre ekonomisk situation. I budget- och skuldrådgivningen ingår att ge rådgivning både avseende skulder och budget. Det innebär att tillsammans med den rådsökande arbeta för att förändra den ekonomiska situationen och skapa en mer långsiktig och hållbar ekonomi framåt. Samverkan med andra aktörer, förebyggande insatser och informationsspridning är också en viktig och prioriterad del i uppdraget.

Personliga egenskaper
För uppdraget krävs att du är strukturerad och tycker om att arbeta självständigt. Du är målinriktad och har ett professionellt förhållningssätt. Du är bra på att skapa positiva möten och är lösningsfokuserad. Du är ansvarsfull och kan hantera det som ingår i begreppet sekretess. Då en stor del av arbetat handlar om att möta människor i utsatta situationer är det viktigt att du är tydlig och kommunikativ. Det är av samma anledning ytterst viktigt att du är lugn, trygg och förtroendeingivande. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och är tydlig i din kommunikation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

Kvalifikationer
Utbildning och arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget, lägst gymnasienivå. Vi ser det som meriterande om du har kunskaper och erfarenhet från arbete inom integration och områden där du möter personer i utsatta livssituationer, missbruk, våld i nära relation, socialpsykiatri. Ytterligare meriterande är kunskaper om lagstiftning som rör hyresmarknaden och budget och skuldrådgivning samt digital vana.

Krav körkort (B)

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2023
  • Ansök senast: 3 mars 2023

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024