Bostadssocialhandläggare

Bostadssocialhandläggare

Arbetsbeskrivning

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles 3 300 medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Utredningsenhet boende samordnar Välfärd Gävles insatser när det gäller bistånd till boende för enskilda personer och för familjer som inte kan få eget hyresavtal. Den som är helt bostadslös och har särskilda svårigheter att skaffa bostad på egen hand kan ansöka om bistånd till boende hos Välfärd Gävle, ansökan handläggs då vid Utredningsenhet boende.

ARBETSUPPGIFTER
Som medarbetare vid utredningsenhet boende arbetar du med både långsiktiga insatser och med akuta bostadsärenden. Enheten utreder, bedömer och fattar beslut om bistånd i form av boende. Vid enheten finns även handläggare verksam i projektet Bokvar som arbetar uppsökande mot den som riskerar att sägas upp från sin bostad. Inom enheten finns också akutboendet, ett boende för tillfälligt bostadslösa barnfamiljer.

Vi ser nu behov av en handläggare som främst skall jobba med skulder och störningar. I rollen följer du upp gamla ärenden som har pågående insatser.

Alla lägenheter som kommunen har förmedlas av det kommunala bostadsbolaget AB Gavlegårdarna och samverkan med dem och med privata fastighetsägare är en del i arbetet. I enhetens uppdrag ingår också att följa upp de personer som beviljats bistånd till boende, se över de övergångs- och jourlägenheter som hyrs ut via enheten, hantera träningslägenheter och informera om den bostadssociala situationen i kommunen.


KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs relevant högskole- eller universitetsutbildning, tex. socionomexamen eller examen från sociala omsorgsprogrammet. B-körkort för manuellt växlad bil och körvana är ett krav. Önskvärt är erfarenhet från myndighetsutövning och liknande arbete.

Som person har du en förmåga att arbeta utifrån verksamhetens mål, arbetar effektivt och tar ansvar för att nå målen. Du ser vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har förmåga att skapa förtroendefulla relationer.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Inom Gävle kommun finns ett beslut som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, Välfärd Gävle
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 november 2020
  • Ansök senast: 29 november 2020

Liknande jobb


Samordnare brottsförebyggande arbete

1 november 2024

Utredare

Utredare

1 november 2024