Boutredare

Boutredare

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
Boutredningsenheten handlägger för hela Göteborgs Stad, dödsboutredningar och förvaltar dödsbon som saknar kända delägare, samt lämnar in dödsboanmälan till Skatteverket m.fl arbetsuppgifter. Verksamheten regleras främst av ärvdabalken (ÄB), socialtjänstlagen (SoL), begravningslagen (BegrL), förvaltningslagen (FL) och offentlighets- och sekretesslagen (OSL).
Vi erbjuder dig ett roligt och utmanande arbete bland engagerad personal och i trivsamma lokaler på Stora Badhusgatan.

Då en av våra fem boutredare är långtidssjukskriven söker vi nu en medarbetare till Boutredningsenheten. De mest förekommande arbetsuppgifterna inom Boutredningsenheten är handläggning av dödsboanmälan samt dödsboförvaltning. En dödsboanmälan går till på liknande sätt som vid en bouppteckning. Förvaltning och avveckling av dödsbon innefattar bland annat släktforskning, utredning av den avlidnes ekonomiska situation, besök i den avlidnes bostad och att möta personer i sorg. Samarbete och kontakter med olika myndigheter ingår i arbetet såsom kontakt med socialkontor, polis, sjukhus, försäkringskassa, ambassader, domstolar och landsarkiv. Arbetet omfattar mycket administration som sker i det administrativa systemet Treserva.



KVALIFIKATIONER
Du som söker skall ha en högskoleexamen inom det sociala området, statskunskap/juridik eller ekonomi.

Det är meriterande att du har erfarenhet av att upprätta bouppteckningar och/eller dödsboanmälan. Erfarenhet av arbete i det administrativa systemet Treserva är ett krav. Flerspråkighet ses som meriterande.

De är viktigt att du har hög förmåga till empati och hög integritet och vana vid att möta och bemöta och visa respekt för människor i svåra situationer. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har även förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.





ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


1 november 2023

Boutredare/Jurist

6 november 2023

18 september 2023