OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mölndals stad är under stark tillväxt med drygt 61 000 invånare och är den tredje största kommunen i Västra Götalandsregionen. Mölndal är en stad med dynamiskt näringsliv, intressant historia och naturskön miljö. Inom stadens många olika ansvarsområden arbetar drygt 5000 personer. Vårt övergripande gemensamma mål är att ge service av hög kvalitet.
Mer information finner du på vår hemsida, www.molndal.se
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i verksamhetsområden utifrån barn och unga, familjerätt, ekonomiskt bistånd, vuxen samt arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Till detta kommer även en administrativ stab.
Vi söker en boutredare till vuxenavdelningen – enheten för ekonomiskt bistånd.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna innebär handläggning/utredning av dödsboärenden samt handläggning av egna medel, med en ungefärlig arbetsfördelning på 50/50 mellan respektive arbetsområde. Uppdraget innebär, vad gäller dödsbohandläggning, att göra anmälningar om dödsbon, inventera vilka tillgångarna är och efterforska om det finns anhöriga. Finns det inga anhöriga ska dödsboet förvaltas och avvecklas. Dödsbohandläggaren utreder också rätten till ekonomiskt bistånd till begravningskostnader.
I den del av uppdraget som avser egna medel är arbetsuppgifterna att bistå personer som har mycket svårt att sköta sin hushållsekonomi med praktisk hjälp att exempelvis betala räkningar och fördela inkomsterna så att de räcker hela månaden. Du och klienten gör tillsammans en ekonomisk plan. Syftet är att hushållsekonomin ska fungera och att skulder inte ska uppstå. Målet är att klienten ska öka sin självständighet och så småningom ta över allt mer av ansvaret själv.
Arbetet innebär många kontakter, internt och externt. Ibland är arbetet mycket självständigt men sker också ofta i samarbete med kollegor. Det kan förkomma andra administrativa arbetsuppgifter såsom handläggning av ekonomiskt bistånd.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ha flera års erfarenheter av socialt arbete och myndighetsutövning och vi ser gärna att du har erfarenhet av dödsbohandläggningen. Du har socionomutbildning, meriterande är juridiska kunskaper inom för uppdraget, relevanta områden.
Som person är du social, noggrann och flexibel. Du har en god samarbetsförmåga, är strukturerad och kan arbeta självständigt. Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift och är tydlig i ditt sätt att kommunicera.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
För detta uppdrag är körkort ett krav.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26