OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, gymnasiesärskola, särvux, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.
I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser.
Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbets-miljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.
ARBETSUPPGIFTER
• Kan du planera långt i förväg och sedan ändra det i stunden?
• Klarar du att allt inte går som du tänkte dig?
• Kan du uppmärksamma elevers nyanser och bemöta dem med lugn, tålamod och energi?
• Kan du hantera att elevernas dagsform påverkar skoldagen?
• Har du tålamod att hålla en yttre struktur samtidigt som du improviserar i dagens innehåll?
• Förstår du att alla strider inte måste vinnas utan att förlust ibland är en vinst?
Våra elever i Individuellt alternativ behöver en lärare och mentor. Du är mentor för cirka 15 elever. Målet för eleverna kan vara att bli behöriga till ett nationellt program eller att börja arbeta efter introduktionsprogram. Du har undervisning i 3-5 klasser beroende på ämneskombination. I din tjänst kan förekomma arbete med praktik. Det innebär att du behöver skapa och inneha ett kontaktnät som öppnar upp för att eleverna kan få praktikplatser inom olika områden. Du kommer även hjälpa elever att hitta en praktikplats och introducera dem på den, besöka dem på praktikplatsen samt följa upp deras arbete tillsammans med handledaren. Du arbetar i ett arbetslag som har ett nära samarbete och får stöd från elevhälsa och skolpsykolog.
KVALIFIKATIONER
Lärarlegitimation för gymnasiet eller grundskolan i Sv/eng/ma/bild/ge/sh/hi/re.
Du har erfarenhet av att arbeta med ungdomar, du har omvittnad god förmåga att möta elever och skapa goda relationer.
Du har erfarenhet av arbete med elever med olika typer av inlärningssvårigheter, NPF-problematik och andra funktionsnedsättningar. Du har även erfarenhet och kunskap om att arbeta med elever med riskbeteenden. Du har genuint intresse för unga människors situation och är lyhörd för olika elevers behov samt har ett lågaffektivt bemötande. Du har god samarbetsförmåga då stor del av arbetet är att samarbeta nära kollegor och skolledning. Du behöver även ha intresse och vilja att ta del av forskning inom undervisningsutveckling, ungdomspsykologi och motivationsarbete.
ÖVRIGT
Vänta inte med din ansökan. Intervjuer sker löpande.
Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel