OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, gymnasiesärskola, särvux, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.
I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser.
Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbets-miljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bygga framtidstro?
Våra elever har ännu inte blivit behöriga till ett nationellt gymnasieprogram.
Vårt gemensamma projekt på skolan är att bygga upp eleverna deras språk, deras kunskaper, deras studieteknik och deras tro på sig själv. Det gör vi genom att erbjuda trygga miljöer, tydliga strukturer och undervisning anpassad efter elevernas behov. Vi tar det i deras takt, ett framsteg i taget tills de känner sig redo för nästa nivå.
Vårt arbete kännetecknas av en vilja att skapa positiva sammanhang för våra elever det gör vi genom strukturerade skoldagar, kreativa verkstäder och aktiviteter som möjliggör en aktiv och meningsfull fritid.
Låter detta som ett arbete du skulle trivas med och en skola du skulle vilja bidra till att utveckla? Då vill vi gärna träffa dig och berätta mer om oss!
Arbetsuppgifter:
Kan du planera långt i förväg och sedan ändra det i stunden?
Klarar du att allt inte går som du tänkte dig?
Kan du möta upp en ung människa som behöver hjälp med det sociala ena sekunden men vill stå på egna ben nästa?
Kan du prata om pokemonsamlande, hamstrar och tv-spel ena sekunden och nästa föra över diskussionen till kunskapsinhämtande?
Kan du uppmärksamma elevers nyanser och bemöta dem med lugn, tålamod och energi?
Kan du hantera att elevernas dagsform påverkar skoldagen?
Har du tålamod att hålla en yttre struktur samtidigt som du improviserar i dagens innehåll?
Förstår du att alla strider inte måste vinnas utan att förlust ibland är en vinst?
Våra elever på Individuellt alternativ behöver en lärare och mentor. Du är mentor för cirka 15 elever. Målet för eleverna kan vara att bli behöriga till ett nationellt program, börja på folkhögskola eller att börja arbeta efter året/åren introduktionsprogram. Du har undervisning i 2-5 klasser.
Du arbetar i ett arbetslag som har ett nära samarbete och får stöd från elevhälsa och skolpsykolog.
KVALIFIKATIONER
Lärarlegitimation för åk 4-9/6-9 eller gymnasiet i Sv/SvA/ma.
Saknar du behörighet i samtliga efterfrågade ämnen ser vi gärna att du har Sv/sva och annat ämne eller ma och annat ämne.
Du har erfarenhet av att arbeta med ungdomar som är i behov av lite extra stöd för att för att klara skolan och det sociala samspelet, du har omvittnad god förmåga att möta elever och skapa goda relationer.
Du har erfarenhet av arbete med elever med olika typer av inlärningssvårigheter, NPF-problematik och andra funktionsnedsättningar. Du har även erfarenhet och kunskap om att arbeta med elever med riskbeteenden.
Har du jobbat på grundsärskolan eller på gymnasiesärskolans nationella program ser vi också det som en merit. Du har genuint intresse för unga människors situation och är lyhörd för olika elevers behov samt har ett lågaffektivt bemötande. Du har god samarbetsförmåga då stor del av arbetet är att samarbeta nära kollegor och skolledning.
Du behöver även ha intresse och vilja att ta del av forskning inom undervisningsutveckling, ungdomspsykologi och motivationsarbete.
ÖVRIGT
Vänta inte med din ansökan. Intervjuer sker löpande.
Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel