OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en driven och erfaren ledare inom marknadsföring med passion för hållbarhet? Då har vi nästa utmaning för dig hos Scania - marknadsledaren inom lastbilsförsäljning!
Vi erbjuder
Som Brand and Marketing Communication Manager får du ett övergripande ansvar för många av Scania Sveriges kommunikationskampanjer, event och sponsring. Du får en ledande roll på Scania Sveriges kommunikationsavdelning som är ett glatt team bestående av fem mycket kompetenta medarbetare.
Du får arbeta för ett av Sveriges mest välkända varumärken samt marknadsledaren inom lastbilsförsäljning. Hos oss kan du bidra med dina styrkor inom projektledning, produktlansering och varumärkesaktivering genom event, sponsring och POS-aktiviteter.
Om uppdraget
Vi söker dig med stort driv och hög energi som kan ta våra event- och kommunikationsstrategier till nästa nivå. Du blir ansvarig för att aktivera varumärket Scania och våra olika produkter och tjänster genom planering, genomförande och uppföljning av kommunikationsstrategier. Det gör vi både internt och externt, mot såväl kunder som potentiella medarbetare, press och myndigheter.
Du ansvarar för att styra och utveckla kommunikationen med stärkt hållbarhetsfokus i befintliga och digitala kommunikationskanaler, hela tiden med en känsla för nya, globala trender inom marknadsföring. Vi vill hela tiden ligga i framkant med vår kommunikation och våga ta den ett steg till.
Du har överblick och ansvar för helheten och våra budskap i alla insatser: mässor, kundaktiviteter, kampanjer, lanseringar och i POS/säljstödsmaterial. En stor del av ditt ansvar är att identifiera rätt kundforum, kanal eller nätverk för säljfrämjande aktiviteter och event som du driver.
Du ansvarar för hela eventportföljen. I det ingår att leda ett antal konsulter samt att fördela och följa upp aktiviteter inom vår grupp samt med byråer under eventperioderna. Under dessa perioder ingår flera resdagar och du är ofta den som är först på plats och sist kvar efter eventet.
Du kommer arbeta nära alla våra avdelningar. Du tar emot beställningar och förfrågningar från dem och är ett bollplank kring media och marknadsföring i olika projekt.
Din profil
För att lyckas i rollen behöver du kunna växla mellan strategiskt och operativt arbete och trivas med båda delar.
Vi söker dig som är relationsskapande, driven, strukturerad och har förmåga att arbeta fokuserat och metodiskt även när dagens agenda ändras mot korta deadlines.
Vi tror att du är handlingskraftig och lösningsinriktad med bred kompetens och har erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete.
Vi behöver en van projektledare som tryggt kan leda flera små och stora kommunikationsaktiviteter och event i nära samarbete med vår kommunikationschef som du också rapporterar till.
I uppdraget ingår att tala inför många åskådare och i de situationerna behövs verbal förmåga och lyhördhet. Vi talar och skriver på svenska och engelska vilket gör att du behöver behärska bådadera.
Vi söker dig med högskole- eller universitetsutbildning med kommunikationsinriktning och med flerårig erfarenhet inom området med en tydlig track record inom event- och kampanjplanering, lanseringsarbete, budgetering och projektledning. Du bör även ha erfarenhet av upphandling och vara en skicklig kravställare mot externa byråer och leverantörer.
Ledarerfarenhet, erfarenhet från transportindustrin alternativt liknande B2B-verksamhet eller om du har jobbat med ett återförsäljarnätverk, är meriterande.
Ytterligare information
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Janna Björneskog, Chef Kommunikation, telefon: 073-668 69 33.
Ansökan
Ansökan ska innehålla personligt brev, CV och relevanta betygskopior. Urval och intervjuer kan se under ansökningsperioden.
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2020 registrerade Scania Sverige 4 960 tunga fordon samt 488 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 45,3%.