OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Södra, grundat 1938, är Sveriges största skogsägarförening med 52 000 skogsägare som medlemmar. Det är också en internationell skogsindustrikoncern där verksamheten baseras på förädling av medlemmarnas skogsråvara. Södra är en av de största producenterna i Europa av massa för avsalumarknaden och har en av Europas största sågverksrörelser.
Vill du jobba med ett taggat och proffsigt kommunikationsgäng och prova nya sätt att kommunicera för att bygga varumärke och skapa effekt? Tillsammans är Södrakoncernen på en resa för att bygga Södras varumärke starkt och ta en mer tydlig och engagerad position på den svenska och internationella marknaden. På Södra jobbar man för att framtiden skall vara gjord av träd.
Om tjänsten
Tillsammans skapar teamet relevant och engagerande varumärkes- och marknadskommunikation som stödjer Södras affärsmål och positionerar Södra på den svenska och internationella exportmarknaden för trävaror. Till sin hjälp har man ett nytt kommunikationskoncept som bygger på medarbetare och medlemmars värdeskapande för människor, samhälle och natur. Södra är en del av en koncern med huvudkontor i Växjö och en verksamhet där 80 procent av produkterna går på export. Internationella nätverk är därför en viktig del av teamets vardag. I rollen rapporterar du till Södrakoncernens kommunikationschef, Linus Almqvist.
Om arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter;
- Vara kunskapshub för Brand Management på Södra - leda, utveckla och styra varumärkesplattformarna för bolagets varumärken Södra och OnceMore
- Bistå Södras Affärsområde Innovation att bygga deras Ingredient Brand Once More starkt
- Varumärkesstrategi/ IP- skydd/ Identitet & Designfrågor mot organisationen
- Utveckla leda och driva gemensamma varumärkeskommunikationsinitiativ inom Södra
- Tillsammans med HR driva utveckla Employer Brand marketing
- Utveckla och framtidssäkra B2B-marketing i samarbete med AO:s och utvalda nyckelpersoner
- Ansvara för koncernövergripande produktlanseringar tillsammans med Innovations teamet
- Kommunikationskoncept, varumärkeskampanjer och uppföljning.
- Proaktiv planering & genomförande av varumärkeskampanjer med kanalval.
- Uppföljning Varumärke, kampanjer och KPIer
- Budgetansvar varumärke/ varumärkeskommunikation
- Rådgivare kring varumärke/ marknadsföring till Södras Funktioner/ Affärsområden
Vi söker dig som
Vi söker dig som är nyfiken, kreativ, strukturerad, proaktiv och engagerad. Bra samarbetsförmåga och ett konstruktivt förhållningssätt är viktigt liksom att du är van att jobba både operativt och strategiskt även i en rådgivande roll. För att göra detta behöver du kunna se helheter och förstå vad som driver engagemang och affär.
Vi söker dig som är nyfiken, kreativ, strukturerad, proaktiv och engagerad. Bra samarbetsförmåga och ett konstruktivt förhållningssätt är viktigt liksom att du är van att jobba både operativt och strategiskt även i en rådgivande roll. För att göra detta behöver du kunna se helheter och förstå vad som driver engagemang och affär.
Kvalifikationskrav
- Minst fem års relevant erfarenhet av att driva Brand Management i ett stort bolag
- Erfarenhet av att leda strategiska kommunikationsprojekt
- Leda, utveckla och driva koncernövergripande initiativ och samarbeten som stärker varumärket
- Förstå och bemästra digitala arbetssätt
- Nyfiken på och har lätt för att lära nya verktyg och arbetssätt
- Förmåga att kombinera hjärta och hjärna i varumärkesarbetet
- Relevant utbildning
- Erfarenhet från jobb i en internationell miljö meriterande
Ansökan
Är du intresserad att gå vidare i rekryteringsprocessen ser vi fram emot att ta del av din CV/ansökan. Vi arbetar strikt konfidentiellt och för inte vidare några uppgifter till tredje part om vi inte har kommit överens om detta.
Den här rekryteringen sker i samarbete med Next Position och frågor hänvisas till dem.
Anna Sundström T +46 (0) 709- 40 88 30 anna.sundstrom@nextposition.se