OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du en passion för varumärkesbyggande och en strategisk förmåga att driva förändring och lönsamhet? Scan Sverige är på en spännande resa för att stärka vår position och vidareutveckla vårt varumärke. Vi söker nu en Brand & Category Development Manager som vill ta helhetsansvaret för vår kategori Kött och driva långsiktig tillväxt för vårt varumärkeserbjudande. I denna roll får du möjlighet att bidra till en ökad och hållbar svensk livsmedelsförsörjning med ett av Sveriges mest välkända varumärken.
Det här kommer du att göra Som Brand & Category Development Manager har du ett strategiskt ansvar för att driva tillväxt och öka marknadsandelen för Scan Sverige, med fokus på att utveckla kategorin Kött ur ett konsument-, kund- och företagsperspektiv. Du kommer att utveckla och implementera den långsiktiga planen för din kategori för att stärka vårt totala varumärkserbjudande och optimera vår affär över samtliga försäljningskanaler.
Du arbetar nära marknad, sälj och övriga funktioner i företaget för skapa en enhetlig varumärkesupplevelse i alla kontaktpunkter och kanaler. Rollen innebär att analysera marknadstrender, konkurrenslandskap och konsumentinsikter för att identifiera möjligheter som både stärker varumärket och driver försäljning. Du driver affärsdrivna optimeringsprojekt för produktportföljen och identifierar och genomföra större konceptutvecklingsprojekt i nära samarbete med Product Portfolio Manager. Du sätter den övergripande go-to-market-strategin för din kategori och bidrar med input till säljstrategier och marketing briefs. Tillsammans med kunder och vår säljorganisation initierar och driver du också kategoriprojekt för att befästa vår position som den ledande aktören på marknaden.
Rollen innebär att du hanterar och optimerar budget för det löpande portföljarbetet för din kategori.
Du är placerad på vårt huvudkontor i Stadshagen i Stockholm och rapporterar till Head of Brand & Category.
Det här behöver du för att lyckas och trivas
Du har:
En akademisk utbildning inom marknadsföring, ekonomi, försäljning eller liknande, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig
- Mångårig erfarenhet inom varumärkes-, kategori- och/eller affärsutveckling från FMCG, där erfarenhet av att driva utveckling specifikt inom dagligvaruhandeln/retail ses som meriterande
- Erfarenhet av att driva strategiska initiativ för tillväxt och lönsamhet
- Kompetens i marknadsanalys, konsumentinsikt och konkurrentbevakning
- Dokumenterad erfarenhet av att leda och delta i tvärfunktionella projekt
- Professionella språkkunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.
Vi ser dessutom att det är en stor fördel om du har erfarenhet från en verksamhet som hanterar hela värdekedjan, från råvara till slutprodukt. Du är:
Strategiskt och analytiskt lagd med en stark förmåga att identifiera och utveckla kommersiella möjligheter
- Kreativ och innovativ, med ett öga för att driva varumärkesutveckling genom nya koncept och idéer
- En relationsskapare som trivs i en roll med många kontaktytor och samarbetsforum
- Resultatorienterad, med stort eget driv, uthållighet och vilja till utveckling.
- Passionerad för mat och matlagning!
Låter det intressant?
Vi hoppas det! Du ansöker till tjänsten online, gärna så snart som möjligt men senast den 8/10. Urval kan komma att ske löpande så vänta inte med din ansökan. För en mer objektiv och inkluderande rekryteringsprocess tar vi inte emot personligt brev utan ber dig istället att besvara urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten. I rekryteringsprocessen ingår både psykometriska tester och kompetensbaserade intervjuer, med syfte att främja en rättvis utvärdering för alla kandidater.
Som slutkandidat kommer det att genomföras en bakgrundskontroll via vår leverantör ToFindOut. Har du frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Talent Acquisition Specialist, Malin Allard, på malin.allard@lantmannen.com. Vi ser fram emot din ansökan!
Sedan mer än 100 år är Scan Sveriges kött- och charkuterimästare. Idag är vi ett ledande livsmedelsföretag där hantverket och omsorgen om hela vår värdekedja – från gård till gaffel – utgör kärnan i vår verksamhet. Vi har en bred produktportfölj med både kött- och växtbaserade livsmedel, välkända varumärken som Scan, Pärsons och Bullens och ett starkt fokus på hållbarhet och ansvarsfull produktion. Tillsammans med våra leverantörer, 6000 svenska gårdar, och våra 1700 medarbetare bidrar Scan Sverige till en framgångsrik svensk livsmedelsproduktion och ett livskraftigt och framtidssäkrat svenskt lantbruk.