OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varumärkes- och licensspecialist - praktik
Global Electrolux Talent Program presenterar:
Global Electrolux Talent Program är ett proaktivt initiativ som samlar unga talanger i olika funktioner och globala kontor inom Electrolux. Detta program är för dig som är intresserad av en global praktisk erfarenhet i en interkulturell miljö med målet att säkra globala sysselsättningsmöjligheter inom företaget efter en lyckad praktik.
Varumärkes- och licensspecialist - Stockholm, Sverige
I den här rollen kommer du att stödja både varumärke och licensiering och vara en del av det bredare europeiska varumärkes- och innehållsteamet.
Brand
Inom affärsområdet Europa inom Electrolux är våra strategiska varumärken Electrolux och AEG. Det är varumärketeamets ansvar att ställa in riktning och ramverk / riktlinjer så att organisationen kan driva dessa två varumärken till att bli de mest önskvärda i vår bransch. Vi letar efter en driven och proaktiv varumärkesföretagare för att stödja varumärketeamet i deras dagliga aktiviteter. Teamet arbetar i nära samarbete med hela den europeiska marknadsföringsorganisationen, det globala varumärketeamet och kluster för att säkerställa anpassning, utbildning och konsekvens i våra strategiska varumärken. Teamet ansvarar också för den årliga marknadsplanen samt den 3-åriga marknadsföringsplanen.
Licensiering
På Electrolux har vi en global portfölj med över 70 varumärken med Electrolux, AEG och ZANUSSI i fokus för Europa. Vi har partnerskap med externa parter (= licenstagare) som fick använda våra varumärken för att marknadsföra sina produkter för specifika produktkategorier och geografiska områden. I nära samarbete med det europeiska varumärkeslicensgruppen och marknadsföringsfunktionen utbildas, guidas och stöds varumärkeslicenspartnerna för att aktivera det beviljade varumärket enligt riktlinjerna för varumärkes- och beröringspunkter.
Som en del av det europeiska varumärkesstrategiteamet och medlem i det tvärfunktionella europeiska varumärkeslicensgruppen kommer du att utvecklas i denna roll som vår varumärkesexpert och vara varumärkesambassadör med våra varumärkeslicenspartner för att säkerställa 100% varumärkesstyrning enligt de fastställda riktlinjerna för varumärken, produkt- och marknadsföringsaktiviteter.
En vanlig dag på jobbet:
Som medlem i teamet för varumärkesstrategi och innehåll kommer du att:
Varumärketeam
• Stöd till varumärkesstrategiteamet i pågående och planerade projekt.
• Varumärkesförmyndare gentemot byråer och interna intressenter för att se till att våra varumärkesriktlinjer tolkas korrekt och följs.
• Stöd teamet i att förbereda produktioner och hantera alla tillgångsleveranser kontra kluster
• Nära samarbete med hela marknadsföringsteamet, insiktsteamet, europeiska kluster etc.
• Gå till person på varumärkesrelaterade frågor från resten av organisationen
Licensieringsteam
• Utvärdering och godkännande av produktförfrågningar från varumärkeslicenspartner i enlighet med de avtalade varumärkeslicensavtalen.
• Utvärdering, utvecklingsstöd och godkännande av märkesvarupaket enligt riktlinjerna.
• Utvärdering, utvecklingsstöd och godkännande av marknadsföringsmaterial och dess aktivering (tryckta, webbplatser, sociala medier, märkesinnehåll, kampanjer etc.).
• Stöd varumärkesrevisioner med licenstagare enligt den årliga revisionskalendern.
Vem är du:
Framför allt har du en intensiv drivkraft, villighet att lära dig och en kontinuerlig förbättringstänkande!
Agile - Både reaktiva och proaktiva, du arbetar effektivt och flexibelt för att leverera resultat inom samtidigt körande processer. En snabb tänkare med förmåga att plocka upp och bearbeta ny information snabbt.
• Analytisk - Med ett öga för detaljer och förmågan att tolka komplexa data. En passion för att analysera data och göra affärsslutsatser och rekommendationer.
• Tillväxt - Du älskar att utforska nya idéer och driva kontinuerliga förbättringar, inte bara för att göra ditt bästa arbete utan för att utveckla dina förmågor och förvärva nya färdigheter.
• Lagspelare - åtagit sig att leverera dina uppgifter och stödja laget.
• Samarbete - Du frågar, och du lyssnar, du tar idéer ombord och strävar efter ständig förbättring.
• Kommunikativ - Oavsett om du är ansikte mot ansikte eller via telefon kan du kommunicera planer och formulera dina idéer med kollegor och bygga en bra relation med dina kandidater.
• En problemlösare - Du ser en utmaning som en möjlighet och du är inte rädd för att "rulla upp ärmarna" för att komma in i detaljerna för att lösa ett problem
Vad du lär dig:
Du får en unik möjlighet att lära dig vad både varumärke och licensiering gör i alla dess discipliner:
• Implementering och genomförande av varumärkes- och marknadsföringsprojekt
• Riktlinjer för varumärken och hur vi kan skydda vårt varumärke när vi samarbetar med byråer och interna intressenter
• Produktion och hantering av varumärketillgångar
• Varumärkesutvärderings- och godkännandeprocess för produktbegäran, produktförpackning och marknadsföringspolicyer och dess aktivering
• Hur varumärkesrevision fungerar i multinationella företag
• Hur man arbetar i ett globalt och mångkulturellt team både fysiskt och virtuellt
Utbildning & erfarenhet:
Tjänsten kräver:
-Understuderande eller kandidatexamen inom marknadsföring eller liknande.
-1-2 års marknadserfarenhet.
-Interessent management, särskilt i multikulturella team.
-Förmåga att hantera flera projekt och anpassningsförmåga vid förändring -prioriteter samtidigt som man arbetar effektivt i en teammiljö
-Stora problemlösningskunskaper
-Kunskap i MS-Office-sviten, särskilt Excel och PowerPoint.
-Flytande på engelska, både skrivna och talade
VAD DU FÅR FRÅN PROGRAMMET
• Inlärningserfarenhet inom 14 månader
• Bruttolön på 19.700 SEK
• Semesterdagar och andra företagsförmåner
• Mobiltelefon och bärbar dator
• Visakostnader och process
• Omfördelningsstöd: lokala registreringsprocesser
• Stöd till permanenta anställningsmöjligheter inom Electrolux Group mot slutet av programmet
• Hur man kan ha kul medan man lär sig abo