OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, FUN Light, Anamma, Naturli, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vår vision är att vi ska vara ”Din vän i vardagen” genom att leva upp till våra värdeord – modig, pålitlig och inspirerande
Vill du vara med och utveckla ett helt nytt varumärke och skapa framtidens mat? Stämmer det att du är nyfiken på ämnet hållbar mat och har stor kapacitet för att lära dig nya saker? Då är du välkommen att söka tjänsten som Brand Manager för Frankful på ett av Nordens största livsmedelsföretag. I korthet handlar rollen om att kombinera det människor vill äta med det planeten behöver. I rollen som Brand Manager är du tillsammans med ett team en mycket viktig del i att utveckla Orklas nya varumärke Frankful. Du kommer att på ett modigt, pålitligt och inspirerande vis via konsumentcentrerat insiktsarbete, innovation, säljtaktiskt arbete och kommunikation driva Frankful som en inkubator för Orkla Foods Sverige!
På Orkla Foods Sverige får du möjlighet att utvecklas inom samtliga delar inom marketing; vår innovationsprocess sker lokalt liksom våra medieinvesteringar och vi har en egen säljkår! Som Brand Manager hos oss har du en unik möjlighet att lära dig både om gränssnittet mellan marknad och innovation samt att vässa dina färdigheter inom det vi kallar ”go-to-market”, det vill säga gränssnittet mellan marknadsplan och säljexekuering. Stort fokus kommer att vara på innovationsprojekt. Du implementerar marknadsplanen och ansvarar för uppföljning mot mål samt korrigering av avvikelser. Du är delaktig i kommunikations- och mediaplanering. Rollen är mycket affärsorienterad och du arbetar nära försäljning, produktion, marknad, våra kunder och konsumenter. Totalt sett innehåller rollen en spännande kombination av affärsutveckling mot mer hållbara alternativ och optimering av existerande affär. Du är proaktiv, självständig och kavlar upp ärmarna i både högt och lågt. Och inte minst – du har passion för att skapa mervärde för våra konsumenter inom ramen för hållbarhet!
I arbetet med Frankful är vi många på olika funktioner som drivs av och samarbetar för att skapa framtidens mat. Vi räds inte svåra utmaningar och vi har kul medan vi gör vårt bästa i att överkomma dem. Du kommer utvärderas både i VAD du levererar och HUR du gör det. I rekryteringsprocessen kommer stor vikt läggas vid dina drivkrafter och personliga egenskaper. Vi söker dig som är nyfiken, ödmjuk, prestigelös och uthållig!
I rollen som Brand Manager rapporterar du till en Brand Team Manager som är strategiskt ansvarig för varumärket och ni bildar tillsammans ett team. Du är också en del av Marknads – och kategoriteamet Pizza, Snacking & TexMex och tillsammans hjälps vi åt när det behövs.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
* Du ansvarar för att säkra relevanta och skalbara konsumentinsikter utifrån omvärld och trender som ligger till grund för att skapa långsiktiga strategier och innovationsplaner.
* Aktivt driva processen från insikt till färdig produkt av nya innovationer oftast som marknadsansvarig deltagare i innovationsprojekt.
* Utveckla långsiktiga strategier, marknadsplaner och aktiviteter på strategisk och taktisk nivå tillsammans med Brand Team Manager.
* Implementera och följa upp planer och strategier samt proaktivt föreslå förändringar i plan för att säkra måluppfyllnad.
* Delaktig i att skapa taktisk 4P-plan för nästkommande år i nära samarbete med säljorganisationen.
* Sortimentsutveckling och optimering av befintligt sortiment genom att proaktivt värdera, föreslå och genomföra ändringar i produktportfölj för att optimera såväl lönsamhet som försäljning..
* Utveckla design, kommunikation samt mediaplan tillsammans med Brand Team Manager.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en masterexamen eller motsvarande inom företagsekonomi. Det är önskvärt med en inriktning mot marknadsföring och/eller innovation och/eller hållbarhet och du har några års arbetslivserfarenhet. Du har ett starkt intresse för både traditionell och digital marknadsföring. Du är en uthållig och idérik person som har en stark egen drivkraft att få saker gjorda. Du har en god förmåga att förstå olika perpektiv, konkludera och förmedla slutsatser. Vidare har du en strategisk och analytisk förmåga och är duktig på att tänka nytt. Språkkunskaper: svenska och engelska
Kontaktperson och ansökan
Vid frågor vänligen kontakta Brand team manager Sara-Maria Löfvenberg på Sara-maria.lofvenberg@orklafoods.se. Varmt välkommen med din ansökan!