Brand Manager, Orkla Foods Sverige

Brand Manager, Orkla Foods Sverige

Arbetsbeskrivning

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Vi är en lokal samhällsaktör som med våra 1600 medarbetare gör skillnad och bidrar till en mer hållbar och hälsosam vardag. Mer än 90 procent av det vi säljer i Sverige tillverkar vi lokalt på någon av våra 15 anläggningar. Vi går i täten för hållbar produktutveckling och innovation genom våra välkända varumärken Abba, Kalles, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 6 miljarder kronor och har runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Vår vision är att vi ska vara ”Din vän i vardagen” genom att leva upp till våra värdeord – modig, pålitlig och inspirerande. Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Vill du vara med att utveckla och driva några av Sveriges mest välkända och populära varumärken? Är du en teamplayer som trivs att arbeta i projekt med fokus på att skapa lönsam och hållbar tillväxt? Grattis! Vi söker nu en Brand Manager till vår Marknadsavdelning inom Retail.  

Om rollen 

I rollen som Brand Manager driver du den strategiska utvecklingen för ett varumärke eller ett produktsegment, med tillhörande kategori/produktportfölj på den svenska retailmarknaden.

Rollen innefattar både förvaltning av existerande portfölj samt värdering och utveckling av nya möjligheter. Du ansvarar för att säkra konsumentinsikter och trender som ligger till grund för att skapa långsiktiga strategier och innovationsplaner för våra varumärken och konsumentbehovsteam. Du implementerar planerna och ansvarar för uppföljning mot mål/resultat samt korrigering av avvikelser. Vi tror att du uppskattar bredden av uppgifter där du är delaktig i såväl kommunikation/mediaplan samt har en affärsorienterad del där du arbetar nära både försäljning, marknad, fabrik och kund.   

Arbetsuppgifter 

• Utveckla långsiktiga strategier, marknadsplaner och aktiviteter på strategisk och taktisk nivå. 
• Sortimentsutveckling och optimering av befintligt sortiment genom att proaktivt värdera, föreslå och genomföra ändringar i produktportfölj för att optimera såväl lönsamhet som försäljning 
• Implementera och följa upp planer och strategier samt proaktivt föreslå ändringar i plan för att säkra måluppfyllnad. 
• Aktivt driva processen från insikt till färdig produkt av nya innovationer oftast som marknadsansvarig deltagare i projekt, men ibland som projektledare. 
• Driva innovationsprojekt och framgångsrikt säkra nya produktlanseringar med rätt marknadsmix. 
• Delaktig i att skapa taktisk 4P-plan för nästkommande år i nära samarbete med försäljningsavdelningen. 
• Delaktig och ibland projektledare i olika typer av projekt för att uppnå affärsmål / synergier
• Aktivt driva och utveckla design, kommunikation samt mediaplan tillsammans med Brand team manager

 Vem är du? 

Vi söker dig som är civilekonom med inriktning mot marknadsföring eller liknande. För att lyckas i rollen tror vi att du ska ha med dig minst 3 års arbetslivserfarenhet som Brand manager eller liknande roll tidigare, gärna inom dagligvaru- eller livsmedelsbranschen. 

Du är driven, möjlighetsorienterad och en nytänkande person som kan omvandla konsumentinsikter till varumärkesdrivande koncept/strategier och använder din kreativitet för att uppnå mätbara resultat. Vidare är du en teamplayer, har en strategisk och analytisk förmåga och är duktig på att tänka nytt. Du är självständig och flexibel och tar egna initiativ i högt och lågt. Du trivs med en bredd av olika typer av projekt och arbetsuppgifter.

Vi erbjuder dig ett stort ansvar med intressant blandning av arbetsuppgifter och stort utrymme för egna initiativ. Arbetsuppgifterna utförs i nära samarbete med Brand team manager samt övriga funktioner, vilket kräver god struktur, samarbetsförmåga samt en förståelse för hela affären. Din inställning och dina värderingar går hand i hand med våra; du är modig, inspirerande och pålitlig!

Såklart har du även ett stort intresse för hållbar mat och dryck. 
Ansökan

Då vi samarbetar med Badenoch + Clark i denna rekrytering är du välkommen att kontakta Senior Consultant Matilda Rodey, matilda.rodey@badenochandclark.se, om du har frågor om tjänsten.

Du söker tjänsten på www.badenochandclark.se.

Vänligen observera att vi inte accepterar ansökningar via epost. Badenoch + Clark använder tester och videointervjuer som urvalsverktyg för rättvis och fördomsfri rekrytering. Sista dag för ansökan är 17 december, men urval och delmoment sker löpande.

Varmt välkommen med din ansökan, vi ser fram emot den!

Kontaktpersoner på detta företaget

Staffan Heidenberg

Senior Executive Consultant Christopher Thorstrand

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Badenoch + Clark
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2021
  • Ansök senast: 17 december 2021

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 37
None

Postadress

Birger Jarlsgatan 37
STOCKHOLM, 11145

Liknande jobb


22 december 2024

Content Manager (Part time)

Content Manager (Part time)

20 december 2024

Marknadsansvarig - NPA Plast

20 december 2024