Brand Manager Own Brands

Brand Manager Own Brands

Arbetsbeskrivning

OMG! Vi pratade precis om dig! Vår portfölj av egna varumärken växer och vi söker dig, ja, just DIG - en Brand Manager som vill driva tillväxt i en bred roll från kundbehov och sortiment till marknadsföring och lanseringsplaner. Hört talas om Make up Store, By Lyko, Rebecca Stella, Waterclouds eller Estelle & Thild? Kanske några, men inte alla - ännu i alla fall? ✌️ Vi satsar stort på egna varumärken och det sker i en härlig kombination av vidareutveckling av befintliga varumärken och adderande av nya. Nyfiken på att höra mer om tjänsten och vår fantastiska tillväxtresa? Varmt välkommen att läsa vidare! 🤩

Din nya roll
Som Brand Manager har du strategiskt och operativt ansvar för ett eller flera av Lykos egna varumärken. Som det mesta på Lyko kan kategorier och varumärken ändras över tid (hej, hög förändringstakt och stark tillväxt!) men ditt initiala fokus kommer att vara inom Hud & Makeup. Vi ger dig fullt förtroende att driva tillväxten framåt samtidigt som du arbetar för att stärka dina varumärken på den europeiska marknaden, något du även följer upp och rapporterar.

Du arbetar i en miljö med mycket energi, saker sker i högt tempo och tillsammans strävar vi mot högt uppsatta försäljningsmål. För att nå dessa mål arbetar du löpande efter en marknadsstrategi och plan som du själv skapar, genomför och följer upp med tillhörande budgetansvar. Vidare säkrar du rätt kunderbjudande och tillsammans med produktcheferna har du lead på att ta fram ett lönsamt och relevant sortiment som bidrar till tillväxten. Självklart projektleder du även marknadsaktiviteter och ser till att de levereras enligt tidplan. Förutom produktcheferna jobbar du i nära samarbete med många andra interna resurser så som våra Online-, SOME- och Influencerteam samt vår kreativa Studio, och du har även flera externa kontaktytor.

Som ofta i ett tillväxtbolag, är rollen så väl som spannet mellan strategiskt och operativt brett. Strategiskt för oss innebär kundfokus och förståelse för vad som är kommersiellt gångbart med förmåga att göra prioriteringar efter affären och effekt. Operativt i att det även är du själv som gör själva jobbet, ibland till och med packar goodiebagsen och skriver kortet du skickar med. Du kommer även att utveckla varumärkesidentiteter, sätta marknadsplaner, projektleda kampanjer och lanseringar i interna och externa kanaler, arbeta med influencers, sponsring, event och digitala produktioner. Så, hela kedjan från kundbehov och rätt sortiment till brand strategy, försäljningsmål och uppföljning i en omnichannelmiljö med fantastiska möjligheter att bygga brand såväl fysiskt som digitalt. Rätt kul, va?

Om anställningen
Rollen är ett initialt ett föräldravikariat med start så snart som möjligt fram till august 2025 men i den takt vi växer så är det inte omöjligt att det kommer att bli förlängt! Tillträde är flexibelt men optimalt så snart som möjligt. Du rapporterar till Anna Björk, kategorichef Own Brands. Placering för tjänsten är på vårt kontor på Sveavägen 53, Stockholm. Förresten kanske du undrar hur vi tänker kring hybridarbete? Minst tre dagar i veckan vill vi att du är på plats på något av våra kontor, de andra två är upp till dig när det fungerar med verksamhetens behov.

Vem är du?
För att trivas i rollen tror vi att du som person är:

- Lagspelare som fokuserar på totalaffären men samtidigt trivs i en roll med mycket eget ansvar.
- Självgående, van att ta egna initiativ och kan driva egna projekt.
- Strategisk med förmåga att springa på det som gör störst skillnad.
- En driven doer som får saker att hända.
- Positiv och bidrar med härlig energi, ser möjligheter och vågar fånga dem!
- Intresserad av skönhet och nyfikenhet på att testa nya produkter …eller, äh, kundförståelsen är det viktiga! Överraska oss, det kanske kan bli en kul mix.
- Grym på att bygga relationer och samarbeten så väl internt som externt.

Vi gillar inte långa kravlistor i erfarenhet – det är dina personliga kompetenser som är avgörande, men okej, ska vi gissa och önska så har du:

- I grunden en eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, eller liknande.
- Troligtvis en Brand Manager-roll idag alternativt en roll som Marketing Manager eller motsvarande som gett dig en bred helhetsförståelse för kund, marknad, sortiment, och affär.
- Tidigare skapat marknadsplaner och är van att projektleda marknadsaktiviteter, sätta budget och följa upp försäljning.
- Ansvarat för att bygga och utveckla varumärken från grunden, från att identifiera behov och relevant sortiment till att sätta lanseringsplan.
- Drivit försäljning och marknadsaktiviteter med omni-fokus inklusive strategi för social media och influencer marketing.

Åh vilken spännande tjänst! Men varför på Lyko?
Som bolag erbjuder vi en fantastiskt rolig och utvecklande arbetsplats där kulturen präglas av vår otroliga tillväxtresa. Kreativa idéer, lekfullhet, att tänka utanför boxen och våga sticka ut uppmuntras. Vi VILL att du ska utmana metoder och arbetssätt då vi är övertygade om att du har värdefulla insikter i och med din erfarenhet. Du arbetar tillsammans med ett gäng kollegor på marknadsavdelningen som, likt dig själv, är otroligt drivna och härliga och måna om att ha roligt på jobbet! Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss – kika in på våra karriärsidor!
På Lyko tror vi att vem du är och vad du har för förmågor är viktigare än din tidigare erfarenhet, så var inte rädd att söka även om du inte bockar av allt i vår önskelista! I linje med det har vi skrotat kravet på CV och personligt brev och använder oss istället av urvalsfrågor och tester när vi rekryterar. Vi hoppas att det ger dig en bättre möjlighet att visa vad du går för inom de områden som är viktiga för oss och vet att det även ger objektivare, schystare och mer rättvisa rekryteringar! ⭐

Om det här låter som rätt utmaning för dig, ansök idag eller allra senast 2:a juni. Har du frågor om tjänsten maila anna.bjork@lyko.com.

Psst! Eftersom vi inte vill att några personuppgifter ska riskera att hamna på vift så tar vi inte emot ansökningar via mail utan ansöker gör du enkelt genom att klicka på ”Ansök nu”. Lycka till!

Lyko är en hårvård- och skönhetspecialist med ambition att förändra branschen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lyko
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 maj 2024
  • Ansök senast: 2 juni 2024

Liknande jobb


Vikarierande kommunikatör

17 september 2024

CHANNEL MARKETING LEAD

16 september 2024

16 september 2024

16 september 2024