OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och forma framtidens dryckeslandskap i Sverige? Vi söker nu en passionerad och kreativ Brand Manager som vill driva Soleras RTD-portfölj (ready-to-drink) framåt och sätta avtryck på marknaden. Detta är en unik möjlighet för dig som brinner för innovation, marknadsföring och varumärkesbyggande, och som vill spela en nyckelroll i en växande kategori. Ta steget och bli en del av Soleras dynamiska team där din kreativitet och drivkraft kan göra verklig skillnad!
OM TJÄNSTEN
Världen över märks ett ökat konsumentintresse för färdigblandade alkoholhaltiga drycker. Sverige följer denna trend, där konsumenter lockas till alternativ med låg alkoholhalt (alcohol by volume - ABV) som är rika på smak. Solera utmärker sig som en framstående aktör på RTD-marknaden i Sverige och strävar efter att utöka sin marknadsnärvaro. Vi söker en dynamisk Brand Manager för att utveckla och utöka Soleras RTD-produktportfölj i linje med kommande trender och konsumentpreferenser. Denna roll erbjuder en spännande möjlighet att forma framtidens landskap inom RTD-sektorn.
Rollen som Brand Manager är en mycket bred roll som består av olika uppgifter för att driva lönsam tillväxt. Som Brand Manager ansvarar du för att bygga, utveckla och marknadsföra Soleras RTD-portfölj i Sverige. Du kommer också att spela en avgörande roll i skapandet och planering av kategoristrategin samt långsiktiga femårsplaner.
Vad kommer du att göra?
- I ditt arbete styr du marknadsföringsaktiviteter för utvecklingen av RTD-portföljen och ser till att den hålls uppdaterad och i linje med marknaden samt med svenska konsumenters preferenser och trender.
- Du stöttar Soleras marknadschef i utvecklingen av kategoristrategin, inklusive femårsplaner, budgetering, prissättning, samarbete mellan försäljningskanaler och marknadsföring mot kunder.
- Du säkerställer att varumärkesplanerna är i linje med kundmarknadsföringen och försäljning samt alla andra relevanta funktioner inom företaget för att säkra varumärkesstrategin och mål.
- Du kommer att äga och leda utvecklingen och genomförandet av varumärkesplaner i samarbete med byråer och interna intressenter.
- Du kommer att fungera som projektledare för nya lanseringar, inklusive designutveckling, marknadsundersökningar, go-to-market-planer samt P&L- och volymuppskattningar.
- Du kommer att proaktivt hantera produktportföljen, inklusive prestandaanalys, skapande av affärsfall, produktutveckling, trade stories, etc.
Soleras kontor är beläget i centrala Stockholm, Östermalm, och erbjuder en flexibilitetspolicy med möjlighet till visst distansarbete.
VI SÖKER DIG SOM
Solera uppskattar ett entreprenöriellt arbetssätt, framåtanda och mod att skapa och utveckla nya idéer! Hos Solera får du arbeta med start-up-anda, men med stöd och möjligheter från en stor koncern. Vi söker främst efter potential för framtida topprestationer, och följande punkter säger mycket om dig:
- Du har en relevant universitetsutbildning inom marknadsföring eller motsvarande (minst en kandidatexamen).
- Minst 4 års erfarenhet av marknadsföring/varumärkeshantering inom FMCG, där erfarenhet av varumärkesutveckling/portföljhantering är högt meriterande.
- Förmåga att strategiskt och kommersiellt planera, genomföra och driva marknadsföringsplaner.
- Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Utöver att vara en skicklig varumärkesexpert är det viktigt att kunna kommersialisera varumärken och koncept. Tidigare erfarenhet från kommersiella roller kan därför vara en stor fördel i denna roll.
Som person ser vi att du är kreativ, energisk och har ett lösningsorienterat arbetssätt. Du besitter en analytisk inställning och har en god förmåga att tolka data och ta fram åtgärder som krävs. Du trivs med att arbeta både i nära samarbete men har samtidigt vana att driva ditt eget arbete framåt.
Vår rekryteringsprocess
Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
INFORMATION OM FÖRETAGET
Solera erbjuder ett brett utbud av uppfriskande produkter/brands från drycker, snacks till viner och spritdrycker till den svenska marknaden. Vi är tillsammans modiga, nyfikna och strävar efter att vara snabbfotade. Vårt syfte är att skapa uppfriskande och fantastiska stunder för både konsumenter, våra kunder, partners och medarbetare. Vi är en del av en nordisk koncern och bygger på nordiskt samarbete. Du kan läsa mer om Solera här!
Kontaktpersoner på detta företaget
Sara Frykedal
Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén
Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd
Konsultchef Catrin Laudon
Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon
Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231