Brand Manager till Wasabröd

Arbetsbeskrivning

Brand Manager till Wasabröd Wasa tillhör Barilla Group sedan 1999. Barilla grundades 1877 i Parma där också HK ligger idag. Wasa omsättning i Norge/Finland är drygt 260 miljoner SEK. Barilla har över 7300 anställda världen över. 950 är anställda inom Wasabröd och 45 på kontoret i Stockholm. Wasa Nordic gruppen består av 3 Wasa Brand Managers Nordic, 1 PR manager Sverige samtliga rapporterande till Nordic Marketing Manager. Wasa Marketing består totalt av ca 15 personer. Då ordinarie Brand Manager går på föräldrarledighet söker nu Wasabröd i samarbete med Komet en ersättare. Du kommer ingå i en grupp om nio personer som arbetar med consumer marketing på nordisk respektive channel/trade marketing i Sverige. Du rapporterar till consumer/channel marketing manager Barilla Nordic. Organisationen är dock platt och det är olika rapporteringsvägar och personer. Man kommer även att jobba mot trade och KAM i Norge/Finland och finansavdelningen gällande analyser och även arbeta mot logistiken i Filipstad. Dina främsta arbetsuppgifter som Brand Manager blir att: . vårda och utveckla varumärket Wasa i Norge/Finland . upprätta marknadsplaner, lanseringsplaner och reklambudget . tillsammans med våra kollegor inom marknad, försäljning och produktutveckling säkerställa att Wasa i Norden utvecklas på ett tillfredsställande sätt . utveckla kontakterna med bl.a. mediabyråer, reklambyråer samt undersökningsföretag . Inom givna ramar skall man vara kreativ. Rollen har två delar: Brand Manager och Produktchef, dvs en del som handlar om att vårda och utveckla varumärket Wasa och marknadskommunikationen samt en annan del som handlar om portföljsoptimering, analys, uppföljning osv. Det dagliga arbetet: Du kommer löpande ha kontakt med kontoren i Norge och Finland. Planera lanseringar, budgetplanering, följa upp och analysera försäljningsutvecklingen, utveckla den lokala marknaden. Du kommer arbeta operativt trots att det är ett marknadsjobb. Du kommer även att påverka och se hur man kan jobba med median t.ex. för att det ska tilltala de lokala marknaderna, hur ska man nå ut till dem med rätt budskap etc. Tänkbar utbildningsbakgrund: Högskoleekonom inriktning marknad och/eller ekonomi För att gå vidare i denna process skall du ha GODA kunskaper inom AC Nielsen, Excel samt PowerPoint. Tidigare anställningar/befattningar/kunskaper: Vi tror att du har erfarenhet från Retail/FMCG, annars är det nog svårt att vara självgående i den här rollen. Kunskap om butik, Trade Marketing, marknadsföring och sälj är meriterande erfarenheter. Vi tror också att du jobbat som produktchef eller dylikt, men kan även ha jobbat i närliggande roller eller med vissa delar, t.ex. Category Manager. Tillträde: 1 augusti Period: 1 augusti-1 december

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KOMET
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 7 maj 2008
  • Ansök senast: 6 juni 2008

Liknande jobb


28 oktober 2024