OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rollen
Som Brand Manager på Yamaha har du ett stort ansvar i att stärka varumärket och stötta försäljningsprocessen för Yamahas produktportfölj som inkluderar motorcyklar, ATV och snöskotrar. Du kommer att ha ett strategiskt ansvar för arbetet med att skapa marknadsplan och analysera marknaden kopplat till produkter, nyheter samt samarbetet med handlare runtom i Skandinavien. Du ser till att marknadsplanen följs och sätter aktiviteter tillsammans med marknadsteamet och sälj och följer upp arbetet. Nära samarbete sker även med dina kollegor på Yamahas europeiska huvudkontor i Amsterdam för att kunna implementera deras strategier ut i Skandinavien.
Som Brand Manager har du också möjlighet att använda din kreativitet för att skapa lönsamma aktiviteter kopplat till den digitala marknadsföringen. Utveckling av dialoger med handlare samt event och mässor på den lokala marknaden. Du blir en del av marknadsteamet som består av åtta personer och utgår från kontoret i Sickla. En del resor kan förekomma till kontoren i Skandinavien och till Amsterdam. Du har ett tätt samarbete marknadskoordinator som du också arbetsleder för detta område samt rapporterar till marknadschefen.
Exempel på arbetsuppgifter:
Ansvara av marknadsplan och genomförande.
Skapa rätt typ av marknadsaktiviteter, både digitala och analoga, vid lansering av nya produkter
Digitala medieköp vid exempelvis annonsering, SEO, SEM, SoMe, Youtube och programmatic.
Ansvarig för produktion av lokalt marknadsmaterial.
Följa upp kampanjer, analysera säljsiffror och data från externa byråer och säljavdelning.
Analysera och bearbeta nya målgrupper.
Säkerställa rätt kanalval och medieväg.
Stärka den interna kommunikationen och projektleda arbetet internt.
Agera kravställare mot externa byråer och löpande kontakt med huvudkontoret.
Budgetansvar
Om dig
För att lyckas i rollen tror vi att du har arbetat i en liknande roll tidigare och har en gedigen kunskap om marknadsföring av internationella varumärken och en bevisad meritlista av varumärkesarbete i det digitala landskapet med tydligt konsumentfokus.
Förhoppningsvis har du en bakgrund inom B2C med retail eller FMCG. I och med det nära samarbetet med huvudkontoret i Amsterdam är goda kunskaper i engelska ett krav. Du har också en analytisk sida och ett konceptuellt tänkande med fokus på affären. Vi tror även att du har en mycket relevant utbildningsbakgrund kopplat till detta område. Meriterande med erfarenhet av Salesforce men inget krav.
Som person är du duktig på att navigera mellan interna intressenter och kan skapa goda relationer och samarbeten. Du har en tydlig agenda i ditt dagliga arbete och initierar, driver på och följer upp alla processer. Du har ett dagligt operativt ansvar för en marknadskoordinator vilket gör det viktigt att kunna motivera och visualisera mål som ni arbetar mot. Din energi och optimism kommer smitta av sig.
Mer om Yamaha
Kort och gott kommer du att hamna i ett välmående internationellt bolag med ett starkt varumärke med välkända och roliga produkter som uppskattas av våra kunder. Hos Yamaha möts du av mycket värme, utvecklingsmöjligheter och en familjär stämning.
Den första januari 2003 bildades Yamaha Motor Scandinavia. Bolaget, som ägs av Yamaha Motor Europe, är en sammanslagning av Yamaha Motor i Danmark, Norge och Sverige.
Verksamheten bedrivs från kontor i Odense, Oslo och Stockholm. Bolaget ansvarar för marknadsföring och försäljning i Danmark, Norge, Sverige samt på Grönland, Island och Färöarna. Regionen utgör den största marin- och snöskotermarknaden i Europa och representerar en betydande del av den europeiska marknaden för motorcyklar och terränghjulingar.
Vad händer nu?
I den här rekryteringen samarbetar Yamaha med KIMM & Wise Professionals. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på kimm.se och du får då svara på tre korta frågor. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Olof Lindmark på mejl ol@kimm.se.