Brand Manager (vikariat)

Arbetsbeskrivning

Vi letar efter dig som vill arbeta med och utveckla ett av Sveriges mest omtyckta varumärken med en plattform som hjälper hundratusentals svenskar att hitta vägen hem varje år. Som Brand Manager på Hemnet ansvarar du för både strategiska och operativa frågor kopplade till kommunikations- och varumärkesarbetet. Du kommer bland annat ansvara för bolagets externa varumärkesbyggande marknadsföring samt för att Hemnets varumärkesstrategi, identitet och grafiska profil efterlevs och kommer igenom i alla kanaler. Du kommer även att löpande mäta, utvärdera och analysera bolagets varumärkesarbete och marknadsföringsinsatser.

Tillsammans med projektledare från marknadsavdelningen kommer du även att jobba nära vår produktavdelning i olika produktprojekt och go-to-market planer, där din roll blir att säkerställa att kommunikationen kring en produkt går i linje med vår varumärkesplattform.

Vem är du?

Du är en erfaren varumärkesstrateg och en enastående kommunikatör, som vet hur man skapar framgångsrik och effektiv kommunikation och bygger en stark och tydlig företagsidentitet. Du är van att jobba strategisk, men är samtidigt en prestigelös doer som gillar att jobba på en mindre marknadsavdelning där du kan behöva rycka in där det behövs. Som person är du noggrann, analytisk, nytänkande, kreativ och trivs i en social miljö där du sällan är ensam i ett projekt utan samarbetar med andra inom och utanför kommunikationsteamet.

Du har antagligen jobbat i liknande roller för ett produktdrivet, digitalt bolag med inriktning på konsumenter, kanske i kombination med byråerfarenhet av att ha jobbat med liknande företag.

Då rollen är ett vikariat på till att börja med 9 månader tror vi att du är i ett läge där du är nyfiken på något nytt och kan tänka dig att ge dig hän till ett kortare uppdrag för att se var det leder.

Exempel på arbetsuppgifter som kommer att ingå i rollen:

- Implementering av vårt nya kommunikationskoncept Vägen hem i extern marknadsföring och andra kanaler

- Ansvar för medieköp och planering, inklusive SEM

- Utvärdera och följa upp kommunikationens effektivitet och varumärkets utveckling

- Vara med och skapa produktkommunikation tillsammans med produktansvariga och andra kollegor i kommunikationsteamet

- Säkerställa intern implementering och efterlevnad av varumärkesplattform, kommunikationskoncept och grafisk profil liksom stödja olika team med rådgivning och produktionsrelaterade frågor kopplat till varumärket

- Ansvara för effekt och varumärkesmätningar mot interna och externa stakeholders



Du har:

- Minst sju års arbetslivserfarenhet varav minst tre år i roller med varumärkesansvar

- Teoretisk och praktisk kunskap kring varumärkesstrategi och av att bygga och implementera en tydlig varumärkesidentitet i alla olika kanaler, inklusive produktlanseringar

- Förståelse för smart och effektiv taktisk kommunikation

- Tidigare erfarenhet av att vara kravställare och beställare mot kommunikations- och analyskonsulter

- Goda kunskaper inom effektmätning och analys

- Ett skarpt öga för design

- En mycket god känsla för språket och en vass penna som skriver obehindrat på både svenska och engelska

- Erfarenhet av medieköp och planering

- God förståelse för det digitala marknadsföringslandskapet och kan på egen hand paketera innehåll, köpa annonsering och följa upp effekten av annonsköp och marknadsföring i både digitala och traditionella medier



Rollen utgår ifrån vårt kontor i centrala Stockholm, men på Hemnet har vi ett hybrid arbetssätt som gör att du kan arbeta på distans när det passar med vad som behöver bli gjort under arbetsdagen. Du kommer att rapportera till Chief Communication and Brand Officer. Kommunikationsavdelningen på Hemnet består av totalt tio personer och ansvarar för bolagets varumärkesstrategi och marknadsföring, PR- och press kommunikation, Corporate Communications, hållbarhetsfrågor, kundkommunikation och relations aktiviteter samt kundservice.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hemnet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 oktober 2022
  • Ansök senast: 8 april 2023

Liknande jobb


Vikarierande kommunikatör

17 september 2024

CHANNEL MARKETING LEAD

16 september 2024

16 september 2024

16 september 2024