Brand Managers till Orkla Confectionery & Snacks Sverige

Brand Managers till Orkla Confectionery & Snacks Sverige

Arbetsbeskrivning

Vi söker två Brand Managers till Orkla Confectionery & Snacks - OLW

Orkla är den ledande aktören inom FMCG i Norden och Baltikum, och har även viktiga marknader i Centraleuropa, Österrike och Indien. Orkla har 18.000 anställda som är verksamma i 20 länder och har en omsättning på 37 miljarder NOK. Orkla Confectionery & Snacks Sverige är en ledande snacks- och kexleverantör med välkända och starka varumärken såsom OLW, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Utvalda, Brago, Smash m.fl. Bolaget tillverkar och säljer produkter inom segmenten kex, konfektyr, chips, nötter, popcorn, ostsnacks, choklad och lakrits. I Sverige har Orkla Confectionery & Snacks ca 400 medarbetare och en omsättning på 1,9 miljarder.

Vill du ge mer lekfullhet och glädje åt svenska folket och bidra till att göra små stunder större? Till vårt marknadsteam på huvudkontoret i Solna söker vi på Orkla Confectionery & Snacks nu två drivande Brand Managers som brinner för varumärkesbyggande, kommunikation och innovation.  Tjänsterna avser en tillsvidareanställning och ett vikariat om 12 månader.


Vi erbjuder 

Du kommer till ett marknadsledande företag med fantastiska varumärken. Vår kultur präglas av ett högt engagemang och en personlig stämning där alla får möjlighet att ta plats och utvecklas. Modig, pålitlig och inspirerande är våra värdeord och hjälper oss att utmana oss själva och leverera mot våra affärsmål. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en stimulerande miljö med goda karriärmöjligheter inom Orkla-koncernen.  


Om rollen 

Som Brand Manager hos oss får du möjlighet att arbeta med starka varumärken och dess hela värdekedja, från idé till färdig produkt. Rollen är bred och du arbetar både strategiskt och operativt och ingår i ett starkt marknadsteam. Marknadsteamet har nära samarbete med sälj, kategori och innovation och utgör en viktig knytpunkt för vår sälj- och marknadsorganisation. 

Genom analys och trendspaning identifierar du lönsamma tillväxtmöjligheter för dina produktgrupper såväl kort- som långsiktigt. Du har resultatansvar för en eller flera varumärken/produktgrupper. Du ansvarar för konsumentbaserade insikter och undersökningar samt utformandet av reklam, PR och design baserat på dessa insikter. Du ansvarar för marknadsbudget för dina produkter och utvärderar effekten av de marknads- och lanseringskampanjer som du genomför. Vidare ansvarar du för att initiera, konceptualisera och utveckla både befintliga och nya produkter för att möta marknadens önskemål och behov.  


I ditt dagliga arbete jobbar du med att: 
* Formulera mål, strategier och taktiska planer för dina produktgrupper, och säkerställa att målen nås 
* Planera, genomföra och analysera marknadsdata och undersökningsresultat 
* Aktivt arbeta med konsument- och shopperinsikter 
* Utveckla marknadskommunikation (reklam för alla typer av mediekanaler, kampanjer, events och PR) med olika externa samarbetspartners och byråer 
* Utveckla nya produkter genom att starta upp och/eller delta i innovationsprojekt och upprätta lanseringsplaner och affärspresentationer 
* Kommunicera planer och resultat för produktgrupperna internt, både i Solna, fabrik och kunder 



Kvalifikationer 

Vi söker dig med akademisk utbildning inom företagsekonomi/marknadsföring eller motsvarande som har erfarenhet från marknadsföring av konsumentvaror inom FMCG/dagligvaruhandeln. Du har arbetat som Brand manager och/eller Kategorichef i minst 3 år. Erfarenhet från digital kommunikation eller innovation och strategi som genomsyrar hela värdekedjan är meriterande. 

Som person är du drivande och arbetar självständigt och proaktivt och trivs i en roll som ”spindeln i nätet”. Du är affärsmässig och analytisk och förstår marknadsresearch och statistik och kan dra slutsatser samt kan förutse konsekvenser. Vidare har du hög social kompetens och förmåga att skapa nätverk för samarbete både internt och externt. Du trivs med varierande arbetsuppgifter och har förmågan att se detaljer såväl som helhet. Det är viktigt att du är flexibel och trivs i en händelserik miljö i högt tempo där förändrade förutsättningar är en del av din vardag. Du är trygg med att ge rekommendationer och ser inspel från olika expertroller som ett sätt att ytterligare öka kvalitén i dina planer.


Ansökan  

Välkommen med din ansökan senast 4 juni 2023. Urval sker löpande under annonseringsperioden.  
Om du önskar mer information om tjänsten eller har frågor om rekryteringsprocessen kontakta Susanne Wibreus, Marketing Manager, 076-540 78 27.  

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Orkla
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2023
  • Ansök senast: 4 juni 2023

Liknande jobb


25 december 2024

Fundraising content manager/Projektledare insamling

Fundraising content manager/Projektledare insamling

24 december 2024

23 december 2024