OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bohus Räddningstjänstförbund bildades 1 januari 2013 och består av en heltidsstation i Kungälv och fyra deltidsstationer placerade i Kode, Marstrand, Nol och Surte.
I de två medlemskommunerna, Ale och Kungälv, bor sammanlagt drygt 70 000 invånare och kommunerna är i ett expansivt utvecklingsskede.
ARBETSUPPGIFTER
Brandman i heltidsorganisation.
Tjänstgöringen består av arbete som brandman inom räddningstjänstens avtalsområde.
Du erbjuds en anställning där du är placerad i skifttjänstgöring men där viss tid kan omvandlas till dagtidsarbete.
Som brandman deltar du självständigt, eller i arbetsgrupper, i olika uppgifter inom räddnings-tjänstens skadeförebyggande och skadeavhjälpande arbete och medverkar aktivt till att skapa en trygg och säker miljö för invånarna i våra kommuner.
Exempel på detta kan vara utbildnings- och informationsinsatser, vilket medför att du ska vara trygg i att prata inför folk.
Du ska kunna jobba både självständigt och i grupp samt ska ha datorvana och ett tekniskt handlag.
Det är viktigt att du har en god förståelse för räddningstjänstens roll i samhället.
De skiftgående grupperna genomför utöver förebyggande arbete, såsom information till allmänheten t.ex. skolklasser och ungdomar, även egen fortbildning, övning, stationsarbete och svarar för att genomföra räddningsinsatser (utryckning).
I arbetsuppgifterna kan även ingå att driva och medverka i projekt, samverka med andra organisationer och myndigheter, bidra till organisationens utveckling.
Enkelt uttryckt: I arbetet ingår att medverka i och påverka utvecklingen av Bohus Räddningstjänstförbund!
Det övergripande ansvaret för arbetsgruppen med tillhörande personal- och verksamhetsansvar såsom t.ex. arbetsmiljöfrågor, frånvarohantering, bemanningsplanering, personalärenden för sina medarbetare vid räddningsinsatser och under övrig arbetstid ligger hos ordinarie styrkeledare.
Arbetstid:
Arbetet innebär tjänstgöring enligt AB med Bilaga E, 42 timmar per vecka.
För närvarande tillämpas dygnstjänstgöring men förbundet utreder andra tjänstgöringsformer.
Oavsett grundschema kan viss tid komma att omvandlas till dagtidstjänstgöring.
Eventuellt kan tjänstgöring dagtid enligt AB bli aktuellt för hela eller en period av anställningen.
Efter uttagning till denna funktion kommer placering att göras där behoven får styra, vilket kan innebära byte av arbetsgrupp efter en tid.
KVALIFIKATIONER
Krav:
• Adekvat utbildning för uppgiften anordnad vid MSB:s skolor eller av annan kvalitetssäkrad aktör:
o SMO-utbildning alt. utbildning brandman heltid.
• Körkort, klass B och C.
• Datorvana.
• Grundläggande högskolebehörighet.
• Godkänd rökdykarstatus enligt gällande policy ang. fysiska grundkrav för anställda i utryckningstjänst. Detta innebär att du ska kunna uppvisa:
o Intyg på godkänt rullbandstest för nyanställning (åldersrelaterat 4,5 5,6 km/tim på 8? lutning), max 6 månader gammalt.
o Intyg på godkänd läkarundersökning enligt AFS 2005:6, max 6 månader gammalt.
• Intyg på godkänt simprov – Guldbojen.
Meriterande:
• SMO-utbildning är meriterande.
• Erfarenhet från räddningstjänstens verksamhetsområde är meriterande.
Personliga egenskaper
För att lyckas i arbetet ska du:
• ha vilja att arbeta i, och utveckla, förbundets verksamhet enligt Handlingsprogrammets intentioner,
• ha kännedom och förståelse för den demokratiska styrprocess som styr förbundets verksamhet och ha ett långsiktigt tänkande för organisationens bästa,
• ha förmåga att genom ett förtroendeingivande medarbetarskap entusiasmera och visa förtroende för dina medarbetare och chefer,
• vara drivande, självgående, initiativrik samt ha förmåga att fatta beslut och vara trygg i dessa,
• vara kommunikativ och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift,
• vara tydlig, ärlig och ha mod att hantera konflikter,
• vara lyhörd för dina medarbetare och ha god samarbetsförmåga,
• vara utvecklingsbenägen och helhetstänkande så att organisationen utvecklas i takt med samhällets ökande krav och förväntningar,
• ha förmåga att strukturera och planera ditt arbete,
• vara tydlig, lyhörd, ärlig och ha god självkännedom,
• ha ett flexibelt och kreativt tänkande,
• kunna på ett pedagogiskt sätt, både i tal och skrift, tala med människor och ha ett gott bemötande vid kontakter med dessa samt med olika myndigheter,
• ha förståelse för hur människor agerar i pressade situationer och förmåga att hantera dessa.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Intervju kommer att genomföras av de som bedöms som lämpligast i urvalsprocessen främst utifrån personligt brev och CV.
I uttagningen tillämpas drogtest.
För en jämnare könsfördelning ser vi gärna kvinnliga sökande.
ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se och ska innehålla personligt brev och CV/meritförteckning.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsterna inte behöver tas i anspråk för övertalig personal eller att något annat beslut tas som påverkar beslutet att anställa räddningspersonal.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Räddningsavdelningen Daniel Gillésen
0303-33 47 05
BRF Lennart Nilsson
0708-67 33 86
Kommunal Gunnar Skaven
0709-90 68 42
Enhetschef Räddningsavdelningen Daniel Gillésen
0303-33 47 05, 0702 – 54 64 77
Kommunal Peter Angberg
0731 – 82 18 74
Tf enhetschef/samordnare Hans Trengereid
0303-33 47 15
Enhetschef Eva-Lena Hessel Rydqvist
0703-46 99 24
Förbundschef Håkan Lundgren
0303-33 47 07
Tf enhetschef Johan Larsson
0303-33 47 10
Enhetschef operativa avd Johan Larsson
0303-33 47 05