OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Brandskyddsamordnare
med placering i Norrköping
Att arbeta som Brandskyddsamordnare på Sjöfartsverket
I rollen som brandskyddssamordnare kommer du att samordna, följa upp och utveckla brandskyddsarbetet inom Sjöfartsverket. Du kommer att arbeta strategiskt och operativt och vara ett expertstöd inom organisationen.
Du ansvarar för uppföljning och utveckling av det systematiska brandskyddsarbetet och stödjer både kärnverksamhet och fastighetsförvaltningen centralt med kunskap om brandskydd och SBA.
Arbetet kan också innebära att delta i byggprojekt som sakkunnig med granskning av dokumentation eller att förtydliga vilka interna krav som finns. Det kan även vara att hjälpa våra förvaltare med att göra gränsdragningar i hyresavtal eller bistå med sakkunskap i olika brandfrågor.
Du kommer att driva det strategiska arbetet med brandskydd och se till att hålla dig och Sjöfartsverket uppdaterat på förändringar som sker inom området. I rollen ingår att ansvara för att vår process och vårt arbetssätt ständigt följs upp och förbättras. Du kommer att säkerställa att Sjöfartsverket uppfyller gällande lagkrav inom området, ta fram styrande dokumentation avseende brandskydd, upphandla leverantörer, utbildningar och systemstöd samt tillse att dessa hålls aktuella.
Du kommer också ansvara för att kontinuerligt sammanställa resultat av SBA-uppföljningar samt kontrollera att identifierade brister åtgärdas.
Exempel på arbetsuppgifter
Driva SjöV SBA
Upphandling & förvaltning av systemstöd och brandskyddsprodukter
Ansvara för det strategiska arbetet med brandskydd och se till att hålla dig och Sjöfartsverket uppdaterat på förändringar som sker inom området
Ta fram styrande dokumentation avseende brandskydd samt tillse att dessa hålls aktuella
Sammanställa resultat av uppföljningar samt kontrollera att identifierade brister åtgärdas
Genomföra tillsyner inom verksamheten för att förbättra brandskyddet
Stödja vid upphandlingar av bygg- och lokalprojekt
Stöd vid projektgenomförande avseende brandskyddsfrågor
Inventera brandskydd inom byggnader och ta fram brandskyddsdokumentation.
Vem är du?
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att på bästa sätt kunna hantera de många kontakterna i arbetet ser vi att du har lätt för att kommunicera, både muntligt och i skrift, och skapa professionella relationer genom tydlighet och gott omdöme. Du är van att ta egna initiativ och kan arbeta självständigt men har också lätt för att samarbeta. Det är viktigt att du ser din egen påverkan i ett större sammanhang och utifrån det arbetar med förbättringar.
Arbetet som brandskyddssamordnare kräver engagemang och kunskaper i brandskyddsarbete och vi söker dig som är utbildad brandingenjör eller har en annan relevant utbildning som i kombination med erfarenhet bedöms likvärdig.
Du har flerårig erfarenhet av brandskyddsfrågor, både ur ett verksamhetsperspektiv och byggnadstekniskt perspektiv och du har förmågan att driva och utveckla processer med gott resultat. Du har tidigare arbetat med riskanalyser, handlingsplaner och frågor som rör utbildning. Du har god kunskap om Lagen om skydd mot olyckor (LSO), men också kännedom om Boverkets byggregler och svenska brandskyddsföreningens normer.
Det är meriterande är om du tidigare har arbetat som kravställare och rådgivare vid tekniska brandskyddsinstallationer, så som automatiskt brand- och utrymningslarm och/eller byggnadstekniskt brandskydd. Det är också meriterande med erfarenhet av offentlig verksamhet och upphandlingar genom LoU.
Vi ser vidare gärna att du har erfarenhet av utbildning och övning då det är en viktig del av SBA.
Körkort B är krav.
Sjöfartsverkets byggnader och lokaler är utspridda mellan Luleå och hela vägen längs kusten upp mot Lysekil, resor ingår i tjänsten.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Ett krav för tjänsten är att du behöver vara svensk medborgare.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklings-inriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas 1 mars.
Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning.
Intervjuer kommer att hållas via Teams tillsammans med StudentConsulting som hanterar första kontakten i rekryteringsprocessen.
Upplysningar:
T.f Fastighetschef, Mikael Axén, 010-478 64 40 eller mikael.axen@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare:
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Tapani Hoffrén, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 2 december 2022.
Diarienummer: 22–05164
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.