OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du jurist och brinner för påverkansarbete? Vill du företräda och driva några av Sveriges mest intressanta branschföreningar i offentliga sammanhang? Då kan detta vara en roll för dig!
Branschkansliet är knutpunkten mellan företag och samhälle. Vi organiserar och administrerar verksamheten för runt 30 branschföreningar och företräder ofta hela branschen; gentemot medier, myndigheter och politiken. Vi är ofta remissinstans och är ett forum för gemensamma branschfrågor - som marknadsstatistik, utbildningar, mässor, event, certifieringar etc. Vi arbetar med näringslivsfrågor, är konkurrensneutrala och inte knutna till någon arbetsgivarorganisation. Hos oss kan du få juridisk expertis och utbildning i olika aktuella ämnen. Vi är bra för branschen.
Läs gärna mer på www.branschkansliet.se.
Rollen som branschföreningsansvarig
Som branschföreningsansvarig ansvarar du för en handfull branschföreningar och din huvuduppgift är att leda och driva branschfrågor i branschföreningarnas namn. Du är en drivande och samlande kraft som arbetar aktivt för att fånga upp och förstå medlemsföretagens gemensamma behov och aktuella frågeställningar samt ansvarar för att genomföra de beslut som fattas av respektive styrelse. Rollen innebär också att ansvara för branschföreningarnas ekonomi med budgetarbete och uppföljning.
Rollen som branschföreningsansvarig innebär kontakt med myndigheter nationellt och dina kontaktytor innefattar också konsulter, leverantörer och media. Du deltar vid för branscherna viktiga mässor och konferenser samt, i förekommande fall, utvecklar relationerna med europeiska branschorganisationer och de nordiska systerorganisationerna.
Tjänsten är placerad på Branschkansliets kontor i centrala Stockholm. Rollen innebär cirka två resor per månad främst inom Sverige. Du rapporterar till VD för Branschkansliet samt respektive uppdragsgivares styrelse.
Vad kan Branschkansliet erbjuda dig?
Branschkansliet har en bred kontaktyta, stor kunskap och lång erfarenhet av att driva och utveckla branschföreningar. Branschkansliet är i sin tur en del av Näringspunkten, ett nätverk där cirka 100 branschföreningar med omkring 5 000 medlemsföretag är anslutna och är en unik mötesplats för det svenska näringslivet.
Att som branschföreningsansvarig vara talesperson/VD för en hel bransch innebär en stor möjlighet att höja allmänhetens kunskap och medvetenhet om branschernas centrala frågor. Rollen ger dig stor frihet att styra och påverka ditt eget arbete och möjligheterna att åstadkomma tydliga resultat är stor.
Vem är du?
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom juridik. För att lyckas i rollen har du erfarenhet av myndighetskontakter och även mediekontakter. Du har erfarenhet av att driva frågor nationellt och vi ser därför erfarenhet av Public affairs/påverkansarbete som centralt för rollen. Dessutom har du erfarenhet av förhandlingar och av att ha kommersiellt ansvar, samt juridiska kunskaper. Ledarerfarenhet från bransch- eller intresseorganisation är meriterande.
För att vara framgångsrik som branschföreningsansvarig är du en kommunikativ och visionär person med mycket god förmåga att skapa förtroende hos medlemsföretag, företagsledare, myndigheter, press och andra intressenter. Du är drivande, målmedveten och kreativ kombinerat med ett stort tålamod. Vi ser också att du är en mogen person med hög integritet.
Viktigt i rollen är förståelse för komplexiteten i en medlemsstyrd organisation där lyhördhet och ett diplomatiskt förhållningssätt är centralt, liksom att se till medlemmarnas bästa i beslutsfattandet. Rollen kräver en förmåga att balansera mötesintensivt och utåtriktat arbete med att proaktivt och strategiskt arbeta med de framtidsfrågor som gagnar medlemsföretagen och samtidigt kunna hantera interna administrativa sysslor. Ett stort intresse för svenskt näringsliv och en vilja att verka för industrins och svenska branschers fortsatta konkurrenskraft är centralt i rollen.
Låter detta intressant?
I denna rekryteringsprocess samarbetar Branschkansliet med Jefferson Wells Finance. Om du vill veta mer om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström på therese.thunstrom@se.experis.com eller 0730-62 33 72. Du söker tjänsten via ansökningslänken där du bifogar personligt brev och CV. Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
+46730623372